Evaluation of the quality of service for clients of dental radiology clinics: a vision of the businessman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-8047.2019.v45.25670

Keywords:

Radiology, Quality control, Health services

Abstract

Introduction: Radiology clinics are providers of dental imaging services and their owners should be concerned about the quality of the services provided. Objective: To evaluate, through the perception of the businessman, the quality of service provided to the clients of the dental radiology clinics of the city of Juiz de Fora (Minas Gerais, Brazil). Material and Methods: A structured questionnaire was developed to evaluate the self-perception of the businessman regarding the quality of service. This instrument had 24 issues, including the following topics: general data, infrastructure, human resources, biosafety and radioprotection, logistics, marketing strategy and customer assessment. Results: About 90% of the clinics accepted to answer the questionnaire. It can be observed that the market time of the clinics is quite variable (one to 27 years) and, in relation to the training of their managers, only two (25%) were administrators. When questioned about whether their attendants received some type of training, six (75%) clinics answered yes, but it was only internal training. Six (75%) clinics stated that the patients waited for a maximum of 10 minutes to be attended and that they had complied with the deadline for the examinations and awards. In relation to marketing, telephone contact, internet and social networks were the most frequent strategies of participating clinics. Conclusion: It can be concluded that radiology clinics are generally managed by professionals with no graduation in administrative field, but concerned about service quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Lopes Devito, UFJF

Possui graduação pela Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (1999) e doutorado em Radiologia Odontológica pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal de Juiz de Fora. Atua na área de Radiologia Odontológica, desenpenhando atividades docentes na graduação e pós-graduação stricto sensu (Mestrado em Clínica Odontológica da Faculdade de Odontologia da UFJF).

References

Andrade MC. A qualidade no atendimento aos clientes das clínicas em Radiologia Odontológicas na cidade de Caruaru-PE [Dissertação]. Caruaru (PE): Sociedade de Educação do Vale de Ipojuca; 2010.

Bottan ER, Sperb RAL, Telles PS, Uriarte Neto M. Avaliação de serviços odontológicos: a visão dos pacientes. Rev ABENO. 2006; 6(2):128-33.

Silva CRRG, Rodrigues VMCP. O que dizem os pacientes dos serviços privados de Radiologia, Portugal. Saúde Soc São Paulo. 2011; 20(2):425-35.

Mello JB, Camargo MO. Qualidade na saúde: práticas e conceitos. Normas ISO nas áreas médico hospitalar e ambulatorial. São Paulo: BestSeller; 1998.

Vasconcellos PP. Desenvolvimento de um modelo de avaliação da qualidade do serviço odontológico [Dissertação]. Florianópolis (SC): Universidade Federal de Santa Catarina; 2002.

Melo WOS, Maia AES, Barracho AA, Ribeiro BP, Correa CJAG, Correia IG et al. Gestão da qualidade na saúde. Rev UNINGÁ Review. 2014; 18(1):24-8.

Pereira AG, Vergara LGL, Merino EAD, Wagner A. Soluções no serviço de radiologia no âmbito da gestão: uma revisão da literatura. Radiol Bras. 2015; 48(5):298-304.

Furquim TAC, Costa PR. Garantia de qualidade em radiologia diagnóstica. Rev Bras Fis Med. 2009; 3(1):91-9.

Garbin AJI, Garbin CAS, Tiano AVP, Carvalho ML, Fagundes ACG. Marketing em odontologia: a percepção do cliente em relação ao serviço odontológico de clínica privada. Rev Odontol UNESP. 2008; 37(2):197-202.

Ribas MA, Siqueira ES, Binotto E. O desafio da gestão para profissionais da odontologia. XXX Encontro Nacional de Engenharia de Produção; 2010. [acesso 2018 Mar 01]. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2010_TN_STO_130_833_15943.pdf.

Adami NP, Maranhão AMSA. Qualidade dos serviços de saúde: conceitos e métodos avaliativos. Acta Paul Enferm. 1995; 8(4):47-55.

Donatela D, Lima MADS. Acesso e acolhimento aos usuários em uma unidade de saúde de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Cad Saúde Pública. 2003; 19(1):27-34.

Amaral CST, Rozenfeld H, Costa JMH, Magon MFA, Mascarenhas YM. Improvement of radiology services based on the process management approach. Eur J Radiol. 2011; 78(3):377-83.

Cayirli T, Yang KK, Quek SA. A universal appointment rule in the presence of no-shows and walk-ins. Prod Oper Manag. 2011; 21(4):682-97.

Cayirli T, Veral E, Rosen H. Designing appointment scheduling systems for ambulatory care services. Health Care Manag Sci. 2006; 9(1):47-58.

Tizon MV. Atuação do tecnólogo em radiologia na gestão dos serviços de radiologia e diagnóstico por imagem [Dissertação]. Florianópolis (SC): Centro Federal de Educação Tecnológica de Santa Catarina; 2006.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância Sanitária. Portaria 453, de 1º de junho de 1998. Diretrizes básicas de proteção radiológica em radiodiagnóstico médico e odontológico. Diário Oficial da União; 1998.

Targanski R, Tinoco MAC, Ribeiro JLD. Modelagem da satisfação e identificação de atributos de qualidade em serviços odontológicos. Produção. 2012; 22(4):751-65.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Coordenação Nacional de Saúde Bucal. Projeto SB Brasil 2003. Condições de saúde bucal da população brasileira 2002- 2003. Resultados Principais; 2004.

Ebisawa MLN. Elaboração de um modelo de referência para o processo de radiologia [Tese]. Mogi das Cruzes (SP): Universidade Mogi das Cruzes; 2010.

Published

2019-08-01

How to Cite

1.
Caixeiro IM, Mauad LQ, Devito KL. Evaluation of the quality of service for clients of dental radiology clinics: a vision of the businessman. HU Rev [Internet]. 2019Aug.1 [cited 2024Jul.17];45(1):53-8. Available from: https://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/25670

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)