MORTE E VIDA SEVERINA IN COMIC BOOK FORM

A READING OF THE ADAPTATIONS BY MIGUEL FALCÃO (2009) AND ODYR BERNARDI (2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49683

Keywords:

adaptation, Brazilian literature, comic books, João Cabral de Melo Neto, Morte e Vida Severina

Abstract

In the context of the cultural industry and mass culture, the processes involved in adapting literary classics are an important means of disseminating and democratizing acess to canonical Literature with a capital “L” as pointed out by Márcia Abreu (2006). In this sense, the main objective of this article is to analyze two comic book adaptations of the poetic work “Morte e Vida Severina”, by João Cabral de Melo Neto. During the analysis, we noticed that the first comic book, by Miguel Falcão (2009), constructs a plot very close to João Cabral's work, with transcriptions of the written text and black and white illustrations, with a strong graphic appeal focused mainly on the symbolic construction of Morte Severina. The second, by Odyr Bernardi (2024), is more flexible in its approach to the text and adds colorful illustrations, which resemble paintings through the use of watercolor techniques, bringing a context that reinterprets the traditional Severina death: the COVID-19 pandemic. Both adaptations, through the language of comics, emancipate the written word and construct meaning through through the language of comics of verbal and visual elements, promoting visual elements that share fundamental aspects of the adapted work: the journey of the migrant sertanejo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Santos Melo, UEPB

Pós-doutorando, com apoio da FAPESQ, no Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade (PPGLI), da Universidade Estadual da Paraíba. Doutor pelo mesmo programa e professor substituto de Literatura na mesma instituição.

Beatriz Araújo Costa, UEPB

Graduanda do curso de Letras - Português, na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Técnica em Geologia pelo Instituto Federal da Paraíba (IFPB) - Campus Picuí.

References

ABREU, Márcia. Cultura Letrada: literatura e cultura. São Paulo: Unesp, 2006.

CAGNIN, Antônio Luiz. Os quadrinhos. São Paulo: Ática, 1975.

CARVALHAL, Tania Franco. Literatura Comparada. São Paulo: Ática, 1986.

CAVALCANTE, L. A. de O.; CEDRO, W. L. Uma análise lógico-histórica da relação entre as histórias em quadrinhos e a educação. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa; ALCÂNTARA, Cláudia Sales de. História em quadrinhos: interdisciplinaridade e educação. São Paulo: Editora Reflexão, 2016.

CHARMEUX, Eveline. Aprender a ler: vencendo o Fracasso. São Paulo: Cortez, 1994.

CHINEN, Nobu. Aprenda e faça arte sequencial: linguagem HQS: conceitos básicos. São Paulo: Criativo, 2011.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. São Paulo: Unesp, 2013.

MELO NETO, João Cabral de; FALCÃO, Miguel. Morte e vida Severina. Recife: Fundaj/ Massangana, 2009.

MELO NETO, João Cabral de; ODYR. Morte e Vida Severina. São Paulo: Quadrinhos na Cia., 2024.

MELO NETO, João Cabral. Morte e Vida Severina e outros poemas para vozes. 4ª edição. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

PESSOA, Alberto Ricardo. Histórias em quadrinhos: um meio intermidiático. In: Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação, 2008. Disponível: https://arquivo.bocc.ubi.pt/pag/pessoa-alberto-historias-em-quadradinhos.pdf. Acesso em: 25 março de 2025.

POSTEMA, Barbara. Estrutura narrativa nos quadrinhos: construindo sentido a partir de fragmentos. São Paulo: Peirópolis, 2018.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. 2ª Ed. São Paulo: Contexto, 2019.

SOUZA, Salete Eduardo de. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM. Maringá, 2007.

VERGUEIRO, Waldomiro. A linguagem dos quadrinhos: uma alfabetização necessária. In: RAMA, Angela.; VERGUEIRO, Waldomiro. (orgs.), 3 Ed. Como usar as Histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006.

Published

2025-10-01

How to Cite

SANTOS MELO, B.; ARAÚJO COSTA, B. . MORTE E VIDA SEVERINA IN COMIC BOOK FORM: A READING OF THE ADAPTATIONS BY MIGUEL FALCÃO (2009) AND ODYR BERNARDI (2024). DARANDINA REVISTELETRÔNICA, Juiz de Fora, v. 18, n. 2, p. 283–304, 2025. DOI: 10.34019/1983-8379.2025.v18.49683. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/49683. Acesso em: 5 dec. 2025.