BETWEEN WORD AND IMAGE

GENDER, SPECTACLE, AND INTERIOR LIFE IN 'MRS. DALLOWAY' (1997)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49406

Keywords:

adaptation, literature, Mrs. Dalloway, Virginia Woolf

Abstract

This article examines the film adaptation of Mrs. Dalloway (Marleen Gorris, 1997) in light of the tensions between interior voice and public scene, arguing that the film reconfigures Woolf’s interior monologue through cinematic devices such as voice-over and flashback, which problematize both the commodification of social appearance and the performativity of gender. By translating the stream of consciousness into audiovisual form, Gorris not only mediates Clarissa Dalloway’s interiority but also stages the party as a social spectacle in which female identity is constructed as symbolic value, constantly displayed, negotiated, and subjected to social evaluation. To ground this interpretation, the analysis draws on concepts from adaptation theory (Stam, 2006), spectacle theory (Debord, 2003), and gender studies (Butler, 2003), combined with historical perspectives on women’s conditions in the post–First World War context. In this way, the article demonstrates how the filmic adaptation highlights both ruptures and continuities between word and image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaynna Cardoso Bentes, Ufopa

Mestranda em Letras pela Universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa). Possui graduação em Licenciatura em Letras - Inglês pela Universidade Federal do Oeste do Pará (2023).

Elder Kôei Itikawa Tanaka, Ufopa

Doutor em Letras pela Universidade de São Paulo (2016), com período de doutorado sanduíche (bolsa Capes/Fulbright) na University of Pennsylvania. Professor de Literaturas Anglófonas na Universidade Federal do Oeste do Pará.

References

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Notas de literatura I. Tradução de Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003. p. 55-63.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus Editora, 2003.

AUSTEN, Jane. Pride and Prejudice. London: T. Egerton, 1813.

BUTLER, Judith Pamela. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. [S. l.]: Projeto Periferia, 2003.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: Mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

KAPLAN, Elizabeth Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Rio de Janeiro: Rocco, 1995, p. 45.

MARX, Karl. O dinheiro ou a circulação de mercadorias. In: MARX, Karl. O Capital. v. 1. São Paulo: Boitempo, 2013. p. 136 – 158.

MRS. DALLOWAY. Direção: Marleen Gorris. Produção: First Look Pictures. Inglaterra: First Look International, 1997, 100min.

ORLANDO. Direção: Sally Potter. Reino Unido: Adventure Pictures, 1992. (94 min).

PATMORE, Covery. The Angel in the House. [S. l.]: The Project Gutenberg eBook, 2014. Disponível em: https://www.gutenberg.org/files/4099/4099-h/4099-h.htm. Acesso em: 24 set. 2025.

ROSENFELD, Anatol. Reflexões sobre o romance moderno. In: ROSENFELD, Anatol. Texto/contexto. São Paulo: Perspectiva, 1996. p. 75-97.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Petrópolis, Vozes, 1976.

STAFFORD, Jean. The psychological novel. The Kenyon Review, v. 10, n. 2, p. 214-227, spring, 1948.

STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Revista Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 51, p. 19-53, 2006.

WOMEN get the vote. UK Parliament, 2025. Disponível em: https://www.parliament.uk/about/living-heritage/transformingsociety/electionsvoting/womenvote/overview/thevote/. Acesso em: 24 set. 2025.

WOOLF, Virginia. Modern Fiction. In: WOOLF, Virginia. The Common Reader. London: Hogarth Press, 1925.

WOOLF, Virginia. Mrs. Dalloway. Tradução de Claudio Alves Marcondes. São Paulo: Penguin Classics Companhia de Letras, 2017.

WOOLF, Virginia. Um teto todo seu. Tradução de Bia Nunes de Souza. São Paulo: Tordesilhas, 2014.

WOOLF, Virginia. Profissões para mulheres e outros artigos feministas. Tradução de Denise Bottmann. Porto Alegre: L&PM, 2019.

XAVIER, Ismail. O olhar e a voz: a narração multifocal do cinema e a cifra da História em São Bernardo. Literatura e Sociedade, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 126-138, 1997. DOI:10.11606/issn.2237-1184.v0i2p126-138. Disponível em: https://revistas.usp.br/ls/article/view/13886. Acesso em: 14 set. 2025.

Published

2025-10-01

How to Cite

CARDOSO BENTES, J.; TANAKA, E. K. I. BETWEEN WORD AND IMAGE: GENDER, SPECTACLE, AND INTERIOR LIFE IN ’MRS. DALLOWAY’ (1997). DARANDINA REVISTELETRÔNICA, Juiz de Fora, v. 18, n. 2, p. 162–182, 2025. DOI: 10.34019/1983-8379.2025.v18.49406. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/49406. Acesso em: 5 dec. 2025.