BETWEEN WORD AND IMAGE
GENDER, SPECTACLE, AND INTERIOR LIFE IN 'MRS. DALLOWAY' (1997)
DOI:
https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49406Keywords:
adaptation, literature, Mrs. Dalloway, Virginia WoolfAbstract
This article examines the film adaptation of Mrs. Dalloway (Marleen Gorris, 1997) in light of the tensions between interior voice and public scene, arguing that the film reconfigures Woolf’s interior monologue through cinematic devices such as voice-over and flashback, which problematize both the commodification of social appearance and the performativity of gender. By translating the stream of consciousness into audiovisual form, Gorris not only mediates Clarissa Dalloway’s interiority but also stages the party as a social spectacle in which female identity is constructed as symbolic value, constantly displayed, negotiated, and subjected to social evaluation. To ground this interpretation, the analysis draws on concepts from adaptation theory (Stam, 2006), spectacle theory (Debord, 2003), and gender studies (Butler, 2003), combined with historical perspectives on women’s conditions in the post–First World War context. In this way, the article demonstrates how the filmic adaptation highlights both ruptures and continuities between word and image.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Notas de literatura I. Tradução de Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003. p. 55-63.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus Editora, 2003.
AUSTEN, Jane. Pride and Prejudice. London: T. Egerton, 1813.
BUTLER, Judith Pamela. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. [S. l.]: Projeto Periferia, 2003.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: Mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2017.
KAPLAN, Elizabeth Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Rio de Janeiro: Rocco, 1995, p. 45.
MARX, Karl. O dinheiro ou a circulação de mercadorias. In: MARX, Karl. O Capital. v. 1. São Paulo: Boitempo, 2013. p. 136 – 158.
MRS. DALLOWAY. Direção: Marleen Gorris. Produção: First Look Pictures. Inglaterra: First Look International, 1997, 100min.
ORLANDO. Direção: Sally Potter. Reino Unido: Adventure Pictures, 1992. (94 min).
PATMORE, Covery. The Angel in the House. [S. l.]: The Project Gutenberg eBook, 2014. Disponível em: https://www.gutenberg.org/files/4099/4099-h/4099-h.htm. Acesso em: 24 set. 2025.
ROSENFELD, Anatol. Reflexões sobre o romance moderno. In: ROSENFELD, Anatol. Texto/contexto. São Paulo: Perspectiva, 1996. p. 75-97.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Petrópolis, Vozes, 1976.
STAFFORD, Jean. The psychological novel. The Kenyon Review, v. 10, n. 2, p. 214-227, spring, 1948.
STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Revista Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 51, p. 19-53, 2006.
WOMEN get the vote. UK Parliament, 2025. Disponível em: https://www.parliament.uk/about/living-heritage/transformingsociety/electionsvoting/womenvote/overview/thevote/. Acesso em: 24 set. 2025.
WOOLF, Virginia. Modern Fiction. In: WOOLF, Virginia. The Common Reader. London: Hogarth Press, 1925.
WOOLF, Virginia. Mrs. Dalloway. Tradução de Claudio Alves Marcondes. São Paulo: Penguin Classics Companhia de Letras, 2017.
WOOLF, Virginia. Um teto todo seu. Tradução de Bia Nunes de Souza. São Paulo: Tordesilhas, 2014.
WOOLF, Virginia. Profissões para mulheres e outros artigos feministas. Tradução de Denise Bottmann. Porto Alegre: L&PM, 2019.
XAVIER, Ismail. O olhar e a voz: a narração multifocal do cinema e a cifra da História em São Bernardo. Literatura e Sociedade, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 126-138, 1997. DOI:10.11606/issn.2237-1184.v0i2p126-138. Disponível em: https://revistas.usp.br/ls/article/view/13886. Acesso em: 14 set. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Janaynna Cardoso Bentes, Elder Kôei Itikawa Tanaka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autoras e autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo esta licenciada sob a Creative Commons Attribution License 4.0 Internacional.
2. Autoras e autores têm permissão e são estimuladas(os) a publicar e compartilhar o trabalho com reconhecimento da publicação inicial nesta revista.
3. Autoras e autores dos trabalhos aprovados autorizam a revista a ceder o conteúdo de seus trabalhos, após sua publicação, para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Para mais informações sobre a Creative Commons Attribution 4.0 International License, acessar: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/









