FROM RIVER TO WINE
ARCHETYPOLOGY AND THE SEMIOTIC CONVERSION OF THE DIONYSIAN BOTO IN PAES LOUREIRO´S POETICS
DOI:
https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49225Keywords:
Amazonian literature, Boto, Dionysus, Paes Loureiro, Semiotic ConversionAbstract
This study examines the symbolic connections between the Boto, a central figure in Amazonian folklore, and Dionysus, the Greek deity of ecstasy and pleasure, in João de Jesus Paes Loureiro’s poem “Hinos Dionisíacos ao Boto” [Dionysian Hymns to the Boto]. Drawing on an interdisciplinary approach that combines comparative mythology (Brandão, 1991; Cascudo, 1998), the theory of Semiotic Conversion (proposed by Loureiro, 2007), and archetypal criticism (Jung, 2002; Campbell, 1997), the analysis demonstrates how the Boto is literarily reimagined as an Amazonian Dionysus, embodying a transgressive hedonism that subverts moral conventions and celebrates the fleeting moment. The analysis reveals that Loureiro transforms this regional myth into a universal archetype – akin to Dionysus – while challenging Eurocentric cultural hierarchies. Key parallels between the figures include their sacred/profane duality, metamorphosis, and pleasure as shared symbolic cores. The study also addresses the challenges of researching the Boto due to scarce archival sources and the marginalization of Amazonian oral narratives. Ultimately, this work proposes a new paradigm for understanding archetypes in postcolonial contexts, where regional literature engages with canonical traditions without losing its cultural distinctiveness.
Downloads
References
BRANDÃO, Junito de Souza. Mitologia Grega: Volume II. 4ª ed. Petrópolis: Vozes, 1991.
CÂMARA CASCUDO, Luís da. [1954] Dicionário do folclore brasileiro. 10ª ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 1998, ISBN 85-00-80007-0. p. 181-185
CÂMARA CASCUDO, Luís da. Literatura oral no Brasil. 1ª edição digital. São Paulo: Global Editora, 2012.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. Tradução de Adail Ubirajara Sobral. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 1997. Título original: The hero with a thousand faces.
ELIADE, Mircea. Mito e realidade. Tradução de Pola Civelli. 1ª ed. São Paulo: Perspectiva, 1972.
JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo: sobre os arquétipos do inconsciente coletivo. Tradução de Maria Luíza Appy e Dora Mariana R. Ferreira da Silva. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. ISBN 85-326-2354-9. Título original: Die Archetypen und das kollektive Unbewusste. p. 51-63.
LOUREIRO, João de Jesus Paes. A conversão semiótica: na Arte e na Cultura. Edição trilíngue. Belém: EDUFPA, 2007.
LOUREIRO, João de Jesus Paes. Cultura Amazônica: uma poética do imaginário. 4ª ed. Belém: Cultural Brasil, 2015.
LOUREIRO, João de Jesus Paes. Hinos Dionisíacos ao Boto. In: Encantarias da Palavra. Belém: EDUFPA, 2017. p. 173 – 182.
MOISÉS, Massaud. Análise Literária. São Paulo: Cultrix, 1995.
NEVES, Christopher Smith Bignardi. (2021). Em busca do prazer: Percurso evolutivo do pensamento hedonista. Revista Paranaense De Filosofia, 1(1), 137–166. https://doi.org/10.33871/27639657.2021.1.1.5886
SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. Trad. Sandra Nitrini. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.
TODOROV, Tzvetan. Estruturalismo e poética. São Paulo: Cultrix, 1970.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Camila Maiara Costa Oliveira Prado, Felipe Lima Alencar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autoras e autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo esta licenciada sob a Creative Commons Attribution License 4.0 Internacional.
2. Autoras e autores têm permissão e são estimuladas(os) a publicar e compartilhar o trabalho com reconhecimento da publicação inicial nesta revista.
3. Autoras e autores dos trabalhos aprovados autorizam a revista a ceder o conteúdo de seus trabalhos, após sua publicação, para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Para mais informações sobre a Creative Commons Attribution 4.0 International License, acessar: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/









