POSTHUMOUS MEMOIRS
AN ANALYSIS OF THE INTERSEMIOTIC TRANSLATION FROM NOVEL TO FILM
DOI:
https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.47021Keywords:
The posthumous memoirs of Brás Cubas, Machado de Assis, Literature, Cinema, Intersemiotic translationAbstract
This article aims to analyze the intersemiotic translation produced by the film Memórias póstumas (2001), directed by André Klotzel, of the novel Memórias póstumas de Brás Cubas (2015 [1881]), by Machado de Assis, in order to verify through this analysis, the interpretation that the film elaborates and sustains about the novel. In order to achieve this goal, this work is based on Omar Calabrese's (apud Farias; Oliveira, 2014) elaborations about the intersemiotic translation, which take as a principle the notion that it is a process of building an equivalence – albeit imperfect – between two systems of signs, and Roland Barthes' (2005) semiological considerations on the process of signification in cinema. While Calabrese (apud Farias; Oliveira, 2014) supports the principles of this work of comparison between semioses, Barthes (2005) provides some categories of procedural value that make this work possible. Based on the analysis carried out using this reference, it was found that the film, in translating Machado de Assis' work into its own signs, emulates the writer's elliptical and oblique style in this new language. It was also observed that this same film, despite emulating the style, produces a unique interpretation of the narrative.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O problema da significação no cinema. In: BARTHES, Roland. Inéditos, v. 3: imagem e moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005. p. 34-47.
BARTHES, Roland. As “unidades traumáticas no cinema”. In: BARTHES, Roland. Inéditos, v. 3: imagem e moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005. p. 48-64.
FARIAS, Júlia Pelachini; OLIVEIRA, Sandra Regina Ramalho e. O fenômeno semiótico da tradução em Omar Calabrese: uma resenha. DAPesquisa, Florianópolis, v. 9, n. 11, p. 220–234, 2014. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/8184. Acesso em: 21 ago. 2024.
GLEDSON, John. Machado de Assis: impostura e realismo – uma reinterpretação de Dom Casmurro. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
HATTNHER, Alvaro Luiz. Quem mexeu no meu texto? Observações sobre literatura e sua adaptação para outros suportes textuais. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 16, p. 145-155, 2010.
JAKOBSON, Roman. Linguística, poética, cinema. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
JAKOBSON, Roman. Linguística e comunicação. São Paulo: Cultrix, 1974.
MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Dom Casmurro. In: LEITE, Aluizio et al. (org.). Machado de Assis: obra completa em quatro volumes, v. 1. 3. ed. São Paulo: Editora Nova Aguilar, 2015 [1899].
MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Memórias póstumas de Brás Cubas. In: LEITE, Aluizio et al. (org.). Machado de Assis: obra completa em quatro volumes, v. 1. 3. ed. São Paulo: Editora Nova Aguilar, 2015 [1881].
MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Quincas Borba. In: LEITE, Aluizio et al. (org.). Machado de Assis: obra completa em quatro volumes, v. 1. 3. ed. São Paulo: Editora Nova Aguilar, 2015 [1891].
MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Ressurreição. In: LEITE, Aluizio et al. (org.). Machado de Assis: obra completa em quatro volumes, v. 1. 3. ed. São Paulo: Editora Nova Aguilar, 2015 [1872].
MEMÓRIAS PÓSTUMAS. Direção: André Klotzel. Produção: André Klotzel. Brasil: Lumière; Europa Filmes, 2001. 1 DVD (101 min).
MIGUEL-PEREIRA, Lúcia. Machado de Assis (estudo crítico e biográfico). São Paulo: Companhia Editorial Nacional, 1936.
SANTIAGO, Silviano. Retórica da verossimilhança. In: LEITE, Aluizio et al. (org.). Machado de Assis: obra completa em quatro volumes, volume 1. 3. Ed. São Paulo: Editora Nova Aguilar, 2015. p. 129-141.
SCHWARZ, Roberto. Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. São Paulo: Duas Cidades, Ed. 34, 2000.
SILVA JUNIOR, Lenilton Damião da. “Memórias póstumas de Brás Cubas” x “Memórias póstumas”: uma análise intersemiótica do romance e do filme. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, v. 2, p. 2-9, 2013.
WOLF, Eduardo. O sequestro de Machado de Assis: um mestre na Periferia do Capitalismo vinte anos depois. Dicta & Contradicta, São Paulo, v. 6, p. 118-133, 7 dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Matheus Cascaes Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autoras e autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo esta licenciada sob a Creative Commons Attribution License 4.0 Internacional.
2. Autoras e autores têm permissão e são estimuladas(os) a publicar e compartilhar o trabalho com reconhecimento da publicação inicial nesta revista.
3. Autoras e autores dos trabalhos aprovados autorizam a revista a ceder o conteúdo de seus trabalhos, após sua publicação, para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Para mais informações sobre a Creative Commons Attribution 4.0 International License, acessar: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/









