A CONSTRUÇÃO DE NARRATIVAS E A EXPERIMENTAÇÃO EM ESPAÇO DIGITAL

UMA ANÁLISE DAS OBRAS DE ANDREW HUSSIE E HANNAH HILLAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1983-8379.2023.v16.42390

Keywords:

Digital media, Experimental Art, Electronic Literature, Hybrid narratives, Media convergence

Abstract

Ever since digital technologies became more accessible, it is noticeable, among scholars and authors, an enthusiasm regarding the creative possibilities offered by the digital medium. It is possible to find mentions to the creative freedom and the media convergence possibilities when one researches about creation on a digital medium. However, even though these are used by many authors, a growing preference for more traditional formats, which allude to analogical media, can be noticed. Thus, this paper will present as case studies two brief analysis of two works built in this context: the first one being the hybrid narrative Homestuck, written by Andrew Hussie, which presents itself as highly experimental; and the second one being the comic strips drawn by Hannah Hillam, which are published in her social network pages, such as Instagram, and which present themselves closer to more conventional formats. Even though both works present interesting uses of different artistic languages, such as literature, comics and video games, their authors’ attitudes regarding the creative possibilities in the media in which they are published differ, which can point towards not only a personal choice of their creators but also the preferences of the audiences who read such works

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maiara Alvim de. Webcomics como crônicas da vida cotidiana: algumas considerações sobre as produções das quadrinistas Hannah Hillam, Sarah Andersen e Helô D’Ângelo. In: SILVA, C. A. B.; FORTUNA, D. B. S.; ALVES, N. C. F.; ALVIM DE ALMEIDA, M. (Orgs.). Mulheres e Arte Sequencial: elas pesquisam, elas produzem. Goiânia: Cegraf UFG, 2022.

AARSETH, Espen J. Cybertext: Perspectives on ergodic literature. [S.l.]: JHU Press, 1997.

BOLTER, Jay David. Writing space – the computer, hypertext and the history of writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1991.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

FRANCO, Edgar Silveira. Histórias em Quadrinhos e hipermídia: As HQtrônicas chegam à sua terceira geração. In: LUIZ, Lúcio (org.). Os Quadrinhos na era digital. Nova Iguaçu: Marsupial, 2013.

GROENSTEEN, Thiery. O sistema dos quadrinhos. Tradução Érico Assis. Nova Iguaçu: Marsupial, 2015.

HILLAM, Hannah. Hannah Hillam Illustration. Disponível em <https://hannahhillam.com/>. Acesso em 29 set. 2023.

HUSSIE, Andrew. Homestuck. Disponível em <https://www.homestuck.com/>. Acesso em: 01 out. 2023.

ISER, Wolfgan. O jogo do texto. In: COSTA LIMA, Luis (org.). A literatura e o leitor – texto de estética da recepção. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

KNODE, Mordicai. I say: Homestuck is the first great work of internet fiction.

[S.l.: s.n.], 2012. Disponível em <http://www.tor.com/2012/09/18/homestuck-is-the-firstgreat-work-of-internet-fiction/>. Acesso em: 01 out. 2023.

LANDOW, George P. Hypertext 2.0. The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Oxford: The John Hopkins University, 1997.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais – Linguagens, Ambientes e Redes. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

MURRAY, Janet. Hamlet no holodeck. Tradução de Elissa K. Danzi e Marcelo F. Cozziel. São Paulo: Unesp, 2003.

POSTEMA, Barbara. A estrutura narrativa nos quadrinhos – construindo

sentido a partir de fragmentos. Tradução Gisele Rosa. São Paulo: Peirópolis, 2018.

SILVA, Cátia Ana Baldoino da. Entre Erros E Acertos Nos Quadrinhos Infinitos: O Processo De criação E Produção Da Hqtrônica O Diário De Virgínia. 2014. Disponível em: <http://www.odiariodevirginia.com/pdf/Artigo2.pdf>. Acesso em: 01 out. 2023.

XAVIER, Glayci Kelli Reis da Silva. Histórias em quadrinhos: panorama histórico, características e verbo-visualidade. Darandina Revisteletrônica, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, p. 1-20, 2018. Disponível em: https://www.ufjf.br/darandina/files/2018/01/Artigo-Glayci-Xavier.pdf. Acesso em: 01 out. 2023.

Published

2023-12-31

How to Cite

ALMEIDA, M. A. de . A CONSTRUÇÃO DE NARRATIVAS E A EXPERIMENTAÇÃO EM ESPAÇO DIGITAL: UMA ANÁLISE DAS OBRAS DE ANDREW HUSSIE E HANNAH HILLAM. DARANDINA REVISTELETRÔNICA, Juiz de Fora, v. 16, n. 2, p. 21–35, 2023. DOI: 10.34019/1983-8379.2023.v16.42390. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/42390. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê temático