READING MOTIVATION ON DIFFERENT PLATFORMS
A COMPARATIVE ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.34019/1983-8379.2023.v16.42024Keywords:
E-book, Leitura, Leitura em meio digital, Motivação de LeituraAbstract
The present study aims to revisit a research conducted in 2014 (P1), which aimed to observe the reading habits of five volunteer readers (LVs) with different profiles in order to understand whether they preferred printed books or tablets — or both — for reading chronicles. Now, in 2023, we seek to investigate, in a follow-up study (P2), whether, after nine years, their preferences have changed and whether any electronic reading device, such as the Amazon Kindle, has been incorporated into their daily lives. For this purpose, a questionnaire containing seven questions was administered, and the answers revealed that the reading routines of the LVs have changed little during this time. Through data analysis, it was possible to conclude that electronic reading devices and digital books, when compared to printed books, still face cultural, sensory, and even emotional barriers.
Downloads
References
BENEDETTO, S.; DRAI-ZERBIB, V.; PEDROTTI, M.; TISSIER, G.; BACCINO, T. E-Readers and Visual Fatigue. PLoS One, [S.L.], v. 8, n. 12, p. e 83676-e 83676, 27 dez. 2013. DOI: http://dx.doi.Org./10.1371/journal.pone.0083676.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: UNESP, 1999.
ECO, Umberto; CARRIÈRE, Jean-Claude. Não contem com o fim do livro. Rio de Janeiro: Record, 2010.
MANGEN, A.; OLIVIER, G.; VELAY, J. Comparing Comprehension of a Long Text Read in Print Book and on Kindle: where in the text and when in the story?. Frontiers In Psychology, [S.L.], v. 10, p. 1-11, 15 fev. 2019. Frontiers Media SA. DOI: http://dx.doi.Org./10.3389/fpsyg.2019.00038.
PFAFFENSELLER, Ana Claudia de Almeida. O papel e a tela: diferentes plataformas e a motivação para a leitura. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 22, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9492. Acesso em: 10 dez. 2023.
PRENSKY, Marc. Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon. NCB University Press, v. 9, n. 5, p. 1-, out. 2001. Disponível em: <https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf>. Acesso em 10 dez. 2023.
RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021.
SIEGENTHALER, E.; WURTZ, P.; BERGAMIN, P.; GRONER, R. Comparing reading processes on e-ink displays and print. Displays, [S.L.], v. 32, n. 5, p. 268-273, dez. 2011. Elsevier BV. DOI: http://dx.doi.Org.10.1016/j.displa.2011.05.005.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Revista Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Claudia de Almeida, Detimar Pereira de Lima, Jaimeson Machado Garcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autoras e autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo esta licenciada sob a Creative Commons Attribution License 4.0 Internacional.
2. Autoras e autores têm permissão e são estimuladas(os) a publicar e compartilhar o trabalho com reconhecimento da publicação inicial nesta revista.
3. Autoras e autores dos trabalhos aprovados autorizam a revista a ceder o conteúdo de seus trabalhos, após sua publicação, para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Para mais informações sobre a Creative Commons Attribution 4.0 International License, acessar: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/