READING MOTIVATION ON DIFFERENT PLATFORMS

A COMPARATIVE ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1983-8379.2023.v16.42024

Keywords:

E-book, Leitura, Leitura em meio digital, Motivação de Leitura

Abstract

The present study aims to revisit a research conducted in 2014 (P1), which aimed to observe the reading habits of five volunteer readers (LVs) with different profiles in order to understand whether they preferred printed books or tablets — or both — for reading chronicles. Now, in 2023, we seek to investigate, in a follow-up study (P2), whether, after nine years, their preferences have changed and whether any electronic reading device, such as the Amazon Kindle, has been incorporated into their daily lives. For this purpose, a questionnaire containing seven questions was administered, and the answers revealed that the reading routines of the LVs have changed little during this time. Through data analysis, it was possible to conclude that electronic reading devices and digital books, when compared to printed books, still face cultural, sensory, and even emotional barriers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Claudia de Almeida, Universidade de Santa Cruz do Sul

Graduação em Letras pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Mestrado em Letras - Leitura e Cognição pela UNISC, doutoranda em Letras pela UNISC. Bolsistas PROSUC-CAPES. E-mail: acdalmeida@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4687-7951

Detimar Pereira de Lima, Universidade de Santa Cruz do Sul

Graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará, especialização em Ensino Superior pelas Faculdades Integradas do Tapajós e especialização em Língua Portuguesa: uma abordagem textual pela Universidade Federal do Pará, mestrado em Letras pela Universidade Federal do Oeste do Pará, doutorando em Letras pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Professor concursado da Secretaria Estadual de Educação do Pará - SEDUC e da Secretaria Municipal de Educação de Santarém - SEMED. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, mediação de leitura. E-mail: detimar.lima@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4739-3692

Jaimeson Machado Garcia, Universidade de Santa Cruz do Sul

Graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Franciscano (2013, UNIFRA, Santa Maria - RS) e em Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria (2014, UFSM, Santa Maria - RS). Mestre pelo do Programa de Pós-graduação em Letras com bolsa do Programa BIPSS - Bolsas Institucionais para Programas de Pós-Graduação da Universidade de Santa Cruz do Sul (Edital 01/2019, UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) e doutorando também pelo do Programa de Pós-graduação em Letras (UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) com bolsa PROSUC/CAPES - Modalidade II.

References

BENEDETTO, S.; DRAI-ZERBIB, V.; PEDROTTI, M.; TISSIER, G.; BACCINO, T. E-Readers and Visual Fatigue. PLoS One, [S.L.], v. 8, n. 12, p. e 83676-e 83676, 27 dez. 2013. DOI: http://dx.doi.Org./10.1371/journal.pone.0083676.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: UNESP, 1999.

ECO, Umberto; CARRIÈRE, Jean-Claude. Não contem com o fim do livro. Rio de Janeiro: Record, 2010.

MANGEN, A.; OLIVIER, G.; VELAY, J. Comparing Comprehension of a Long Text Read in Print Book and on Kindle: where in the text and when in the story?. Frontiers In Psychology, [S.L.], v. 10, p. 1-11, 15 fev. 2019. Frontiers Media SA. DOI: http://dx.doi.Org./10.3389/fpsyg.2019.00038.

PFAFFENSELLER, Ana Claudia de Almeida. O papel e a tela: diferentes plataformas e a motivação para a leitura. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 22, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9492. Acesso em: 10 dez. 2023.

PRENSKY, Marc. Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon. NCB University Press, v. 9, n. 5, p. 1-, out. 2001. Disponível em: <https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf>. Acesso em 10 dez. 2023.

RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021.

SIEGENTHALER, E.; WURTZ, P.; BERGAMIN, P.; GRONER, R. Comparing reading processes on e-ink displays and print. Displays, [S.L.], v. 32, n. 5, p. 268-273, dez. 2011. Elsevier BV. DOI: http://dx.doi.Org.10.1016/j.displa.2011.05.005.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Revista Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002.

Published

2023-12-31

How to Cite

ALMEIDA, A. C. de; PEREIRA DE LIMA, D.; MACHADO GARCIA, J. . READING MOTIVATION ON DIFFERENT PLATFORMS: A COMPARATIVE ANALYSIS. DARANDINA REVISTELETRÔNICA, Juiz de Fora, v. 16, n. 2, p. 4–20, 2023. DOI: 10.34019/1983-8379.2023.v16.42024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/42024. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê temático