Tourism literacy: building a proposal of competencies baed on the mediators of the algarve and their contributions to the concept

Authors

  • Sandra Côrtes-Morreira Secretária da Pastoral do Turismo de Portugal (Conferência Episcopal Portuguesa) e Assessora do Gabinete de Informação da Diocese do Algarve. https://orcid.org/0000-0003-4067-3501
  • M. Amor Pérez-Rodríguez Professora no Departamento de Filologia da Universidade de Huelva https://orcid.org/0000-0001-8312-5412
  • Gabriela Borges Coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual e editora da Revista Lumina do PPGCOM-UFJF
  • Miguel Lopes-Neto Diretor do Gabinete de Informação da Diocese do Algarve. Diretor da Pastoral do Turismo - Portugal (Conferência Episcopal Portuguesa). https://orcid.org/0000-0003-0211-344X

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10424331

Keywords:

Tourism Literacy, Media, Mediators

Abstract

The article gives notice of an ongoing research, which analyses the media productions of three Tourism Management Organizations in Algarve/Portugal (Região de Turismo do Algarve - RTA, Associação de Turismo do Algarve - ATA and Municipality of Faro). The aim is to conceptualize whts is Tourism Literacy, as well as the competences associated to it and the role played by the mediators involved in this process that connects them, through their communication channels, to tourists. Based on the models proposed by Pérez-Rodríguez and Delgado-Ponce (2012), Ferrés and Piscitelli (2012) and Scolari et. al. (2018) we are building a proposal of competencies, pointing Knowledge, Comprehension and Expression as essential dimensions for the existence of literacy within the tourism industry, taking into consideration that Tourism Literacy will be part of a continuous and holistic learning process, integrated in a new ecology of multiple literacies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Côrtes-Morreira, Secretária da Pastoral do Turismo de Portugal (Conferência Episcopal Portuguesa) e Assessora do Gabinete de Informação da Diocese do Algarve.

Licenciada em Comunicação Social (Universidade Nova de Lisboa, 1993); Mestre em Comunicação Educacional (Universidades do Algarve e de Lisboa, 2007) e em Educação Multicultural (Universidade de Huelva, 2008); Doutoranda do Doutoramento Interuniversitário em Comunicação (Universidade de Huelva/Espanha, 2022). Membro da Rede Interinstitucional Euroamericana de Competência Mediática para a Cidadania e da RED Encuentra tu Par. Integrou o CIAC – Centro de Investigação para as Artes e Comunicação da Universidade do Algarve. Secretária da Pastoral do Turismo de Portugal (Conferência Episcopal Portuguesa) e Assessora do Gabinete de Informação da Diocese do Algarve. https://orcid.org/0000-0003-4067-3501 [ sandra.cristinamoreira@alu.uhu.es ]

M. Amor Pérez-Rodríguez, Professora no Departamento de Filologia da Universidade de Huelva

Professora no Departamento de Filologia da Universidade de Huelva. Membro do Grupo de Investigação Agora, do Grupo Comunicar e da rede Alfamed. Editora assistente da revista Comunicar. Os seus interesses de investigação são a literacia mediática, a competência mediática, as novas línguas e narrativas de comunicação, e a formação de professores de línguas e literatura. Publicou vários livros, capítulos de livros, e artigos científicos (h-index, 29). Está atualmente a trabalhar em vários projetos de investigação internacionais e nacionais sobre literacia mediática e narrativa digital. https://orcid.org/0000-0001-8312-5412 [ amor.perez@dfesp.uhu.es ]

Gabriela Borges, Coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual e editora da Revista Lumina do PPGCOM-UFJF

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo com estágios de investigação na Universidade Autónoma de Barcelona (1996) e na University of Dublin Trinity College (2000-2002). Estágios de pós-doutoramento (2005-08 e 2019-20) sobre televisão de qualidade e literacia mediática no CIAC (Centro de Investigação em Artes e Comunicação) da Universidade do Algarve, onde atualmente leciona em cursos de licenciatura, mestrado e no Doutoramento em Média-Arte Digital e atua como investigadora integrada do CIAC. Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil e do Doutoramento em Comunicação da Universidade de Huelva, Espanha. Membro da Rede Interinstitucional Euroamericana de Competência Mediática para a Cidadania (ALFAMED), sendo coordenadora da equipe brasileira e da Rede Obitel Brasil. Coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual e editora da Revista Lumina do PPGCOM-UFJF [ gabriela.borges0@gmail.com ]

Miguel Lopes-Neto, Diretor do Gabinete de Informação da Diocese do Algarve. Diretor da Pastoral do Turismo - Portugal (Conferência Episcopal Portuguesa).

Licenciado em Teologia (Universidade Católica Portuguesa, 2006). Doutorado em Teologia/Teologia Prática (Universidade Católica Portuguesa, 2017). Doutorando do Doutoramento Interuniversitário em Comunicação (Universidade de Huelva/Espanha, 2022). Autor de Igreja e Encontro na Estrada Digital - Perspectivas Teológicas a partir do estudo de Manuel Castells (2017). Diretor do Gabinete de Informação da Diocese do Algarve. Diretor da Pastoral do Turismo - Portugal (Conferência Episcopal Portuguesa). Membro da Rede Interinstitucional Euroamericana de Competência Mediática para a Cidadania. https://orcid.org/0000-0003-0211-344X [ miguel.lopes@alu.uhu.es ]

References

Amiro, Kristen (2009). Literacy and Travel as Metaphor: Learning to Travel, Traveling to Learn, Mount Saint Vincent University. http://dc.msvu.ca:8080/xmlui/bitstream/handle/10587/663/KristenAmiro-MAEd-2009.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Area Moreira, M. (2008). “La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales”, in Investigación en la Escuela, (64), 5-17. https://goo.gl/obU1ry

Bell, Daniel (1986). El advenimiento de la Sociedad Post-Industrial. Alianza.

Borges e Sigliano (2021). QUALIDADE AUDIOVISUAL E COMPETÊNCIA MIDIÁTICA: proposta teórico-metodológica de análise de séries ficcionais. Anais ... Do XXX Encontro Anual Da Compós, Pontifícia Universidade Católica De São Paulo.

Boyd, Danah (2014). It’s complicated: The social lives of networked teens. Yale: Yale University Press

Bruns, Axel (2006). Produsers and Produsage. Snurblog. Authors personal blog. http://snurb.info/produsage

Casais, B., Fernandes, J., & Sarmento, M. (2020). Tourism innovation through relationship marketing and value co-creation: A study on peer-to-peer online platforms for sharing accommodation. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 51–57. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2019.11.010

Castells, Manuel (2002). A Sociedade em Rede. Vol. I, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian [1996 – 2000. The Rise of the Network Society, Blackwell Publishers Ltd.].

CrowdRiff (2022). Sustainable Tourism in Europe and North America: How DMOs Can Create an Inclusive Sustainability Strategy, https://crowdriff.com/resources/ebooks/sustainable-tourism-europe-north-america-dmos

Curtis, L.J. (2013). Literacy on the Move: A Journal for the Journey. The Reading Rockets- https://www.readingrockets.org/article/literacy-move-journal-journey

Dann, G. (1996). The language of tourism: a sociolinguistic perspective, UK: CAB International.

Delors, J. et al (1996). EDUCAÇÃO, UM TESOURO A DESCOBRIR - Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO & Ed. Asa, http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf

EAVI, European Comission and UCL, UAB, Un. of Tempere & CLEMI (2010). Study on Asement Criteria for Media Literacy Levels - A comprehensive view of the concept of Media Literacy and an understanding of how Media Literacy levels in Europe should be assessed - Final Report. (Coord. and Ed.) Celot, P. (Scientif Coord.) Pérez-Tornero, J.M. https://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/studies/literacy-criteria-report_en.pdf

Elliott, C. (2019). How to be a better traveler now. https://chriselliotts.com/how-to-be-a-better-traveler-now/

Ferrés, J. & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores; media competence. articulated proposal of dimensions and indicators. Revista Comunicar, 19(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Freire, Paulo (1987). Pedagogia do Oprimido, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 17ª Ed [1970].

Giroux, H. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas.

Giddens, A. (1991). As consequências da modernidade. Editora Unesp.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Lucio, P.B. (2006). Metodología de la Investigación, 4ª Ed., México D.F.: MacGraw-Hill Interamericana

IRIS plus 2011-3 (2011). Media Literacy, Susanne Nikoltchev (Ed.), European Audiovisual Observatory, Strasbourg. https://rm.coe.int/0900001680783a9e

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: When old and new media collide. New York University Press. https://goo.gl/AvrMUA

Jennings, G., & Weiler, B. V. (2006). Mediating meaning: Perspectives on brokering quality tourist experiences. In G. Jennings, & N. P. Nickerson (Eds.), Quality Tourism Experiences (1 ed., pp. 57 - 78). Butterworth-Heinemann.

Jiménez, Santiago, Evelinda, Maria, Herrera, Morfín & Carmen, María del (2013). Resiliencia, alfabetización y animación turística: una propuesta turística para Cholula Turismo en Espacíos Indígenas: una oportunidad para el desarrollo teritorial rural, Coord. José Pedro Juárez Sáncheze Benito Ramírez Valverde, 266-289, Colegio de Postgraduados, Campus Puebla y Altres Costa-Amic Editores, S.A. de C.V.,

Lévy, P. (2007). Cibercultura: la cultura de la sociedad digital. Barcelona - Spain: Anthropos.

Maci, Stefania M., Sala, Michele & Godnič Vičič, Šarolta (2018). The Language of Tourism: an Introduction to the Topical Issue, Scripta Manent 12, 1-5. https://scriptamanent.sdutsj.edus.si/ScriptaManent/article/view/234

Minazzi, Roberta (2015). Social Media Marketing in Tourism and Hospitality, Springer International Publishing Switzerland, https://doi.org/10.1007/978-3-319-05182-6

Neto, Miguel (2017). Igreja e encontro na Estrada Digital. Lucerna.

NU/UNWTO (2001). Código Ético Mundial para el Turismo. A/RES/56/212, https://www.unwto.org/es/codigo-etico-mundial-para-el-turismo

Papen, U. (2010). Literacy mediators, scribes or brokers? the central role of others in accomplishing reading and writing. Langage Et Societe, 133(3), 63-82. doi:10.3917/ls.133.0063

Pérez Rodriguez, A. (2020). Homo sapiens, homo videns, homo fabulators. La competencia mediática en los relatos del universo transmedia. ICONO14, 18(2), 16-34. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1523

Pérez-Rodríguez, M. A., & Delgado-Ponce, A. (2012). From digital and audiovisual competence to media competence: Dimensions and indicators. [De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores]. Comunicar, 39, 25-34 https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=39&articulo=39-2012-04

Pérez Rodríguez, M. A., Pérez Escoda, A. & Sánchez López, I. (2019). De lo Audiovisual a lo Transmedia. Competencias para las Nuevas Narrativas de los Prosumidores en el Ecosistema Digital. La comunicación en el escenario digital: Actualidad, retos y prospectivas. (Coord.) Romero Rodríguez, L.M., Rivera Rogel, D. E., 119-146. Pearson Educación de Perú: Universidad Técnica Particular de Loja. file:///C:/Users/sandr/Downloads/Dialnet-LaComunicacionEnElEscenarioDigital-739219.pdf

Pérez-Escoda A., García-Ruiz R. & Aguaded I. (2016). International dimensions of media literacy in a connected world. Applied Technologies and Innovations, Vol.12(2), 95-106, http://dx.doi.org/10.15208/ati.2016.08

Prensky, M. (2011). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, n.9, p.1-6, https://marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Puertas, X. (2008). Ética y mediación cultural en el ámbito turístico. Los mediadores del ocio turístico y el animador turístico. Ara: Revista De Investigación En Turismo, 1(2), 45–57. https://revistes.ub.edu/index.php/ara/article/view/18667

Roque, V. & Raposo, R. (2017). Uma proposta de modelo para melhorar a performance das Organizações de Gestão de Destinos na utilização de media sociais no processo de comunicação com os turistas. Revista Turismo & Desenvolvimento, n.o 27/28, págs. 1379-1397. https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.9983

Scolari, C. A., Masanet, M. -., Guerrero-Pico, M., & Establés, M. -. (2018). Transmedia literacy in the new media ecology: Teens' transmedia skills and informal learning strategies. Profesional De La Informacion, 27(4), 801-812. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2018.jul.09

Silva, M. L. & Perinotto, A. R. C. (2016). A imagem do destino turístico como ferramenta de diferenciação e promoção do turismo: Caso de Barra Grande/PI – Brasil. Revista Pasos - Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 14, núm. 2. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.027

Silva, A. M. C. (2011). Mediação e(m) educação: discursos e práticas, págs. 249-265. Intersaberes. Grupo Educacional Uninter. https://hdl.handle.net/1822/15409

Street, B. V. (2014). Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno, São Paulo, SP: Parábola Editorial. 2014.

Toffler, A. (1981), Future Shock, The Third Wave. Bantam Book [A terceira vaga. Col. Vida e Cultura. Livros do Brasil, 1999].

Tung, V. W. S., Ritchie, J. R. (2011). Exploring the essence of memorable tourism experiences. Ann Tour Res 38(4):1367–1386. http://dx.doi.org/10.1108/10662240910927795

Tussyadiah, I. P., Fesenmaier, D.R. (2009). Mediating tourist experiences: access to places via shared videos. Ann Tour Res 36(1):24–40. https://doi.org/10.1016/j.annals.2008.10.001

UNESCO (2009). Investing in cultural diversity and intercultural dialogue: UNESCO world report. Paris: UNESCO, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000185202

Unique Visionary Empowerment (2020, March). Travel & Tourism Literacy. https://uniquempower.com/2020/03/31/travel-tourism-literacy/

UNWTO (s.d.). El Turismo en la Agenda 2030. https://www.unwto.org/es/turismo-agenda-2030

Xin Du, Toni Liechty, Carla A. Santos & Jeongeun Park (2020). ‘I want to record and share my wonderful journey’: Chinese Millennials’ production andsharing of short-form travel videos on TikTok or Douyin, Current Issues in Tourism, https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1810212

Published

2023-12-21

How to Cite

Côrtes-Morreira, S. ., Pérez-Rodríguez, M. A. ., Borges, G. ., & Lopes-Neto, M. . (2023). Tourism literacy: building a proposal of competencies baed on the mediators of the algarve and their contributions to the concept. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 13(Special Issue). https://doi.org/10.5281/zenodo.10424331