e-Val

a prototype for analyzing and evaluating levels of interactivity in technology-enhanced items

Authors

  • Liamara Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Instituto de Ciências Exatas, Programa de Pós-graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil http://orcid.org/0000-0001-6825-4945
  • Adriana Rocha Bruno Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Escola de Educação/Departamento de Didática, Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu/UNIRIO), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.36983

Keywords:

Technology-enhanced items, Interactive technology-enhanced items, Interactivity assessment instrument, e-Val

Abstract

The work aims to present the instrument “e-Val: Evaluation of Interactivity in technology-enhanced items”, a prototype that diagnoses the levels of interactivity of technology-enhanced items. e-Val is the result of research carried out by the authors from February 2020 to January 2021 and included, in the theoretical-bibliographic review, the definition of the technological and pedagogical elements responsible for the interaction, as well as indicators with relevance indices and criteria with levels of interactivity. Then, the development and prototyping of the instrument and validation through the analysis of digital items available on MathemaTIC and TAO platforms took place. The results obtained showed that the instrument is effective not only to help developers of technology-enhanced items in the planning and design of interactivity, but also to analyze the level of interactivity in items that have already been developed. As for the analysis of the technology-enhanced items available on the platforms, they present varying levels of interactivity. The MathemaTIC platform, aimed at learning activities in everyday school life, features more attractive design, gamification elements, and the use of e-Val pointed to medium and high levels of interactivity. The technology-enhanced items produced by the CAEd/UFJF teams with the TAO platform, on the other hand, have low interactivity. The analyzes showed that there is still a prevalence of the transposition of items developed in print to the digital medium, with a focus on specific content and/or actions in which interactivity is trivialized by objects or clickable response options and linear navigation sequences, as well as rare associations between knowledge, peers or didactic-pedagogical strategies to arrive at possible answers.

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Author Biographies

Liamara, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Instituto de Ciências Exatas, Programa de Pós-graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Informática (UnC). Mestre em Ciência da Computação (UFSC). Doutora em Engenharia de Produção – Mídia e Conhecimento (UFSC). Professora Associada II do Departamento de Ciência da Computação (DCC) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Informações complementares. Atua nos Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) e em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP) da UFJF. É pesquisadora da Fundação CAEd/UFJF, coordenadora do curso de Graduação em Licenciatura em Computação (LiCOMP/UFJF) e membro dos grupos de pesquisa: GRUPAR – Grupo de Pesquisa Aprendizagem em Rede, NIDEEM - Núcleo de investigação, Divulgação e Estudos em Educação Matemática - Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação Matemática e LApIC - Laboratório de Aplicações e Inovação em Computação. É autora do livro: Objetos de Aprendizagem pela editora CEAD/UFJF.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9104271477506670

Adriana Rocha Bruno, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Escola de Educação/Departamento de Didática, Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu/UNIRIO), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Graduada em Pedagogia (UNIP). Mestre em Educação: Currículo - PUC-SP. Doutora em Educação: Currículo - PUC-SP. Pós-Doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa-Portugal. Professora Associada III do Departamento de Didática, da Escola de Educação, da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Informações complementares: Foi professora da Educação Básica por 17 anos. É ainda professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFJF. É vice-coordenadora do Curso de Pedagogia a distância (LIPEAD) e é membro do NDE (Núcleo Docente estruturante) da UNIRIO. Pesquisadora de produtividade PQ-2. É líder do Grupo de Pesquisa Aprendizagem em Rede - GRUPAR, que conta com pesquisadores e estudiosos envolvidos em investigações sobre as Docências contemporâneas, a Aprendizagem do adulto em ambientes em rede e a formação docente em meio à Cultura Digital. É autora do Livro: Formação de professores na cultura digital: aprendizagens do adulto, educação aberta, emoções e docências, publicado pela Editora da UFBA em 2021 e a versão em E-Book está aberta no site da editora.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9966072704077985

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Published

2022-05-20

How to Cite

Scortegagna, L., & Bruno, A. R. (2022). e-Val: a prototype for analyzing and evaluating levels of interactivity in technology-enhanced items. Pesquisa E Debate Em Educação, 12(1), 1–26, e36983. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2022.v12.36983

Issue

Section

Applied research