STATE OF KNOWLEDGE

UNIVERSITY PEDAGOGY IN THE HEALTH FIELD AND NURSING TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48766

Abstract

This article presents a State of Knowledge on University Pedagogy in the Health Area and Nursing Teaching. The objective is to identify and construct an analysis of what the research horizons reveal within the referred theme, based on Theses and Dissertations available in the CAPES database and scientific articles published in the SciELO library, in the time frame from 2014 to 2024. The research methodology is of a bibliographic nature and a qualitative-quantitative approach, supported by the writings of Morosini, Kohls-Santos and Bittencourt (2021). The corpus of analysis comprises 19 productions, of which eight theses, seven dissertations and four articles, distributed in three categories: Teacher Identity and Training; Pedagogical Knowledge and Practices and Professional Teacher Development. The results point to weaknesses, such as the lack of pedagogical training, the existence of a conflict between “being a professional nurse” and “being a teacher”, and the difficulty in overcoming the influences of the neoliberal model on educational practices. They also point to the need to value and invest in continuous and permanent training in pedagogical aspects. We conclude that despite the growth in the number of investigations on University Pedagogy in the health area, it is necessary to expand and strengthen this field of study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MARIA DA GRAÇA DELUQUE GOMES, UNEMAT

Graduada em Fisioterapia pela Faculdade Estácio do Pantanal – FAPAN (2021). Pós-graduada em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – DocentEPT (2024). Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação – PPGEdu/Unemat (2024), na linha de pesquisa: Formação de Professores, Políticas e Práticas Pedagógicas. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação e Docência GFORDOC/UNEMAT.

LORIÉGE PESSOA BITENCOURT, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras – Imaculada Conceição (1994), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2006) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Pós-Doutorado em Estudos Culturais pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). É docente da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) desde 1995, atuando na graduação de Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEdu/UNEMAT na Linha de Pesquisa: Formação de Professores, Políticas e Práticas Pedagógicas. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação e Docência GFORDOC/UNEMAT. Atualmente, é Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da UNEMAT. 

Published

2025-10-16

How to Cite

GOMES, M. D. G. D. ., & BITENCOURT, L. P. (2025). STATE OF KNOWLEDGE: UNIVERSITY PEDAGOGY IN THE HEALTH FIELD AND NURSING TEACHING. Educação Em Foco, 30(1), e30054. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48766