COLLEGE STUDENTS WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDER

A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44626

Abstract

Admission to Higher Education is full of challenges regarding the transition and adaptation process to the academic environment, especially for those with disabilities. This article aimed to analyze the inclusion of university students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Higher Education institutions in Brazil, considering the year, publication field, focus of interest, methodology used, and main results. It consists of a systematic review conducted on the databases of CAPES, SciELO, and BVS using descriptors such as "inclusion; higher education; autism spectrum disorder" and "inclusion; university; autism." Out of the 225 articles initially found, seven were deemed eligible for analysis. The results reveal a scarcity of recent, qualitative studies focusing on students with ASD. However, it is concluded that more research is needed to understand the implications of inclusion and develop effective strategies in Higher Education, which urgently require resolution.

Keywords: Autism Spectrum Disorder. Higher education. Inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ketilin Mayra Pedro, Universidade Federal de São Carlos

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus Bauru, Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus Marília, Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus Marília, com doutorado sanduíche na Universidade de Barcelona / Espanha, Pós-doutorado pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Atualmente é docente do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial na Universidade Federal de São Carlos. Atua como professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus Bauru. Desenvolve pesquisas científicas na área da Educação Especial, Tecnologias Assistivas, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação e Altas Habilidades/Superdotação. Vice-líder do Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas em Altas Habilidades/Superdotação - GIEPAHS e do Observatório de Redes de Apoio à Inclusão Escolar. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa "A inclusão da pessoa com deficiência, TGD e superdotação e os contextos de aprendizagem e desenvolvimento" (LaTeDIP).

Published

2024-09-18

How to Cite

Santos, C. E. M. dos, & Pedro, K. M. . (2024). COLLEGE STUDENTS WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A SYSTEMATIC REVIEW. Educação Em Foco, 29(1), e29043. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44626