Perception of youth and adult education students about scientific dissemination through Instagram involving chemistry content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44478

Abstract

Given the rapid evolution of languages ​​and forms of communication, society has undergone different transformations in which social networks have contributed to the dissemination of information. Among social networks, Instagram is one of the fastest-growing platforms currently, reaching audiences of all ages, from young to the elderly. On the other hand, Scientific Dissemination (SD) aims to bring this audience closer to scientific advances by presenting clearer language so that they can understand Science. In this sense, the aim of this research was to analyze the perceptions of Youth and Adult Education (YAE) students regarding SD promoted on Instagram pages involving Chemistry content. For this, descriptive research was carried out in the form of a field study, with a qualitative approach, carried out in three stages (Conversation circle about what students understood by scientific dissemination; Survey of profiles on Instagram that engage in SD; description of students’ perceptions regarding scientific content in SD). The research was applied to students in the 3rd year of high school in YAE, from a state public school. The results show that YAE students have difficulties when it comes to Chemistry and Science, where some were unable to relate scientific texts with everyday content or examples. It was also noticed that these students had difficulty seeing SD in Instagram posts. However, responses were observed that pointed to the potential use of Instagram to carry out SD and assist in learning Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabelly Laís Batista da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), foi bolsista de iniciação cientifica BIA/UFRPE. Pesquisadora do grupo de pesquisa LEUTEQ/UFRPE.

Bruno Silva Leite, UFRPE

Professor de Química e de Tecnologias no Ensino de Química da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Licenciado em Química (2008) e mestre no Ensino de Ciências (2011) pela UFRPE e Doutor em Química Computacional (2016) pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Coordenador do Curso de Licenciatura em Química. Docente do programa de mestrado profissional em Química (PROFQUI). Docente permanente do programa de pós-graduação em Ensino das Ciências da UFRPE. Vice-diretor da divisão de ensino de Química da Sociedade Brasileira de Química. Coordenador do Laboratório para Elaboração e Utilização de Tecnologias no Ensino de Química (LEUTEQ) e do Grupo de pesquisa InPraMEQ (Investigação de Práticas Metodológicas no Ensino de Química) da UFRPE. Tem experiência na área de Química e Ensino de Química: Em Química desenvolve pesquisas em Astroquímica e Química Computacional; Em Ensino de Química atua principalmente nas seguintes temáticas: (1) Tecnologias no Ensino de Química; (2) Metodologias Ativas, Aprendizagem Tecnológica Ativa, Gamificação e Ensino Híbrido; (3) processos e materiais educativos no Ensino de Ciências/Química; (4) Experimentação, divulgação científica e formação de professores. 

Published

2024-09-13

How to Cite

Silva, I. L. B. da ., & Leite, B. S. (2024). Perception of youth and adult education students about scientific dissemination through Instagram involving chemistry content. Educação Em Foco, 29(1), e29040. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44478