THE INTEGRATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN UNDERGRADUATE MATHEMATICS CURRICULUM:

A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44468

Abstract

This article aims to analyze discussions and practices about the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in the curriculum of Undergraduate Mathematics courses through a systematic literature review. The documentary corpus is composed of 7 works from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), 2 theses and 5 dissertations. The methodology used consisted of the guidelines on systematic literature review expressed by Brizola and Fantin (2016), Galvão and Ricarte (2019), and Campos, Caetano and Laus-Gomes (2023). The method used to analysis of the results was Content Analysis (Bardin, 1977), (Rodrigues, 2019). To assist in the analysis process, the Atlas.ti software was used, which contributed to the creation of the Analysis Categories, namely: i) Challenges faced in integrating digital technologies into the Undergraduate Mathematics curriculum; ii) Proposed strategies for the integrating digital technologies into the Undergraduate Mathematics curriculum; iii) Mathematics Teacher Education. The research results pointed to the close connection between initial and continuing education, so that initial education that ignores the technological potential in teaching tends to generate future resistance from teachers. Thus, the need for a solid articulation between initial and continuing teacher education is emphasized, so that both are aligned with the perspective of a digital culture and promote the development of reflective attitudes towards ICTs and their implications in everyday school life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cícero Barbosa de Sousa, Universidade de Pernambuco

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) da Universidade de Pernambuco (UPE) Campus Petrolina/PE. Desenvolve pesquisa na área de Educação Matemática, com ênfase em História da Educação Matemática e nos seguintes temas: restauração, conservação e preservação de arquivos escolares e Repositórios de Conteúdo Digital (RCD).

Iracema Campos Cusati, Universidade de Pernambuco

Licenciada e Bacharel em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (1992), Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1999) e Doutora na área de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares pela Faculdade de Educação da USP (2013). Pós-doutora em Investigação e Docência Universitária pelo Instituto de Educação Superior Latinoamericano (2022). Professora Adjunta do Colegiado de Matemática da Universidade de Pernambuco - UPE Campus Petrolina e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) da UPE. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação Matemática, Aprendizagem Matemática, Avaliação Educacional, Docência no Ensino Superior, Educação Integral, Formação de Professores para a Diversidade Cultural e Educação a Distância. Atualmente desenvolve estudos e pesquisas com ênfase em Didática da Matemática, Formação de Professores na perspectiva decolonial e em Políticas Públicas para a Educação Superior na América Latina. Avaliadora ad hoc de Cursos e de Instituições de Educação Superior (BASIs/INEP/MEC). Membro do Conselho Editorial da Editora Ibero-Americana de Estudos em Educação (EIEE) e membro afiliado da Rede CpE. Atua como Parecerista ad hoc em eventos científicos da FEA/USP nas áreas de Matemática e Educação

Carla Saturnina Ramos de Moura, Universidade de Pernambuco

Doutora em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial, na linha de Pesquisa Sociedade, Economia e Construção do Conhecimento- PPGADT/UNIVASF. Possui mestrado em Matemática - PROFMAT/Universidade Federal do Vale do São Francisco e graduação em Matemática pela Universidade de Pernambuco. Atualmente é professora adjunta- colegiado de Matemática da Universidade de Pernambuco- UPE- Campus- Petrolina. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Tecnologias Digitais para o ensino e aprendizagem da Matemática.

Published

2024-09-02

How to Cite

Sousa, C. B. de ., Cusati, I. C. ., & Moura, C. S. R. de . (2024). THE INTEGRATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN UNDERGRADUATE MATHEMATICS CURRICULUM:: A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE. Educação Em Foco, 29(1), e29039. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44468