PLAYFULL LANGUAGE AND TEACHING ETHICAL VALUES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.40774

Abstract

The present study was the result of a systematic review on playful language and the teaching of ethical values in Early Childhood Education. It aimed to investigate the role of ludic language for the development of ethical values in Early Childhood Education. The methodology was the search in the electronic databases: Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), Google Scholar and Online Scientific Electronic Library (SciELO) of scientific articles published between 2017 and 2022, using inclusion and exclusion criteria. On the CAPES platform 110 articles were found, 4 chosen by the title and 1 selected by reading the abstract, while on Google scholar 17.800 articles were found, 13 chosen by reading the title and 2 selected by reading the abstract. In SciELO 3 articles were found, 1 chosen after reading the title, but discarded when reading the abstract. Data analysis was carried out based on a systematic review and on theoretical contributions on the subject. We have found that each article addresses the importance of play in the child's daily life. We noticed the relevance of playing and that the teacher developing playfulness to provide children with learning and the formation of ethical attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria do Socorro Almeida Rêgo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Integrada do Brasil (2016). Mestranda em ensino pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Professora da Educação Básica vinculada à Secretaria Municipal de Educação, Prefeitura Municipal de Pau dos Ferros. Membro do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em Educação.

Francisco Fernandes Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Especialista em Educação Musical pela Universidade Candido Mendes (2018). Mestrando em ensino pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Professor de música da Escola Armorial de Música. Membro do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em Educação.

Maria Ione da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Ciência da Educação pela Universidade de Trás-Os-Montes e Alto Douro (2019). Professora Adjunta da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Membro dos grupos de pesquisas Educação Física Sociedade e Saúde e do Núcleo de Estudos em Educação.

Published

2023-11-24

How to Cite

Rêgo, M. do S. A., Fernandes Oliveira, F., & Silva, M. I. da. (2023). PLAYFULL LANGUAGE AND TEACHING ETHICAL VALUES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Educação Em Foco, 28(1), e28050. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.40774