UNDERSTANDING SCHOOL VIOLENCE IN THE EFFECTIVENESS OF THE EXPERIENCE PROCESS BASED ON INCLUSIVE PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.38704

Abstract

It is understood that school violence is presupposed attitudes of certain phenomena, such as bullying and prejudice. Such violence leads to serious moral and psychological damage to the subjects present at the school. A cultural phenomenon that allows us to see such violence is sport from Physical Education classes. Therefore, the dear article, based on a bibliographic review and the dialectical method, aims to understand mechanisms of violence in Physical Education classes from the experience process with methodological support in scholars of critical theory of society, such as Adorno (1995); Crochik (2015); Corrêa (2017) and researchers who dialogue with theory and education. Therefore, we still aim to characterize bullying and prejudice in the sports context in Physical Education classes and to understand the mechanisms of violence and its micro power relations; to highlight the media manipulation about violence in the educational context and defend the effectiveness of Inclusive Education from the process of experience of human subjectivities, as paths to go towards the process of inclusion and integration in the school environment, especially in what concerns the classes of PE. Finally, we will point out the experience as a fundamental process in the fight and resistance against the great and micro violence in the school institution.

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Author Biographies

Ravelli Henrique, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Trabalho Pedagógico na Educação Infantil (UEL). Especialista em Educação F. Inclusiva (UEL). Especialista em EaD e as Tecnologias Educacionais (UNOPAR), Especialista em Gênero e Sexualidade (FUTURA). Graduado em Educação Física - Licenciatura (Humanidades - UEL). É pesquisador do "GEPEITC - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Infância e Teoria Crítica" e GEPEI - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Infância da UEL e administrador do projeto CRITinfância Reinventando novos sentidos para a Educação Infantil Descrição

Marta Regina Furlan, UEL - Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (1999), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2003), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2011), Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2021). É Coordenadora do Projeto CRITinfância - Reinventando novos sentidos para a Educação Infantil, em que realiza ações que visam a reflexão crítica, pedagógica e da intencionalidade na educação infantil. É Líder do Grupo de Pesquisa "GEPEITC - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Infância e Teoria Crítica". Atualmente é professora avaliadora da Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico e Professora Associada do Departamento de Educação, Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Londrina. Coordenadora do Projeto de Pesquisa: Sermiformação e Educação no contexto da sociedade danificada: para além do território demarcado. 

Marcela Regina Mafra, UEL - Universidade Estadual de Londrina

Mestranda pelo programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade União Cultural do Estado de São Paulo (UCESP). Pós graduada em Psicopedagogia (FAFIPA );  Fisica para o Novo Ensino Médio (UEL); Docência para o Ensino Superior pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação (ESAP). Membro do GEPEITC - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Infância e Teoria Crítica. 

Published

2023-01-11

How to Cite

Souza, R. H. de, Furlan, M. R., & Mafra, M. R. (2023). UNDERSTANDING SCHOOL VIOLENCE IN THE EFFECTIVENESS OF THE EXPERIENCE PROCESS BASED ON INCLUSIVE PHYSICAL EDUCATION. Educação Em Foco, 27(1), 27065. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.38704