RECREATING A MONSTER

SOCIAL CONSTRUCTS IN CONTEMPORARY ADAPTATIONS OF FRANKENSTEIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49561

Keywords:

adaptation, cinema, gothic, horror, manga

Abstract

This article analyzes how Frankenstein's Creature functions as a social construct of monstrosity, reflecting the fears of each era. We explore this hypothesis through a comparative analysis of two 1990s adaptations: Kenneth Branagh's film Mary Shelley's Frankenstein (1994) and Junji Ito's manga Frankenstein (1994–1998). We discuss the relevance of Shelley's novel to horror and its presence in pop culture, and then reflect on the construction of the monstrous figure through the lens of "abnormality," as defined by Tucherman (2012), Cohen (2007), and Foucault (2001). Branagh's version is examined for its operatic aesthetic and queer interpretation, reflecting Western anxieties. Ito's work is analyzed through concepts of Japanese aesthetics, such as the valorization of shadow (Tanizaki, 2017) and the notion of Ma (Okano, 2013), which redefine Gothic horror. The reinterpretations preserve the subversive and counter-hegemonic essence of the original work, contrasting it with the Enlightenment status quo, revealing how different cultures "assemble" their monsters to negotiate the limits of the human, demonstrating the adaptability of the Gothic (Botting, 2024).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Felipe Salviano, UERJ

455 / 5.000   PhD student in Communication at UERJ. Master's degree in Communication from UERJ. Bachelor's degree in Letters (Portuguese/Literature) from UFRJ. CAPES scholarship holder. Member of the research groups "POPMID: Reflections on Genres and Trends in Media Productions" and "CiberCog: Research Group on Communication, Playfulness and Cognition". Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/2848998824048857. Orcid: https://orcid.org/0009-0001-5558-9858. Contact: luizsalvianof@gmail.com      

Bernardo Demaria Ignácio Brum, UERJ

Doutorando em Comunicação pela UERJ. Bacharel em Jornalismo pelo Centro Universitário Carioca e Mestre em Comunicação pela UERJ. Brasileiro. Bolsista CAPES.

References

ALMEIDA, Rogério de. O mito de Frankenstein no cinema. In: ARAÚJO, Alberto Filipe; ALMEIDA, Rogério de; BECCARI, Marcos (Org.). O mito de Frankenstein: imaginário & educação. São Paulo: FEUSP, 2018. p. 158-174.

BHABHA, Homi Kharshedji. O Local da Cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. 5. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

BOTTING, Fred. Gothic. London: Routledge, 1996.

BOTTING, Fred. Gótico. Tradução de Marina Sena. São Paulo: Sebo Clepsidra, 2024.

BRUM, Bernardo Demaria Ignácio. Nós, os monstros: subjetivação, outrificação e multidão em Raça das Trevas (1990). Revista 2i: Estudos de Identidade e Intermedialidade, [S. l.], v. 7, n. 11, p. 23–34, 2025. DOI: https://doi.org/10.21814/2i.6199. Disponível em: https://revistas.uminho.pt/index.php/2i/article/view/6199. Acesso em: 24 set. 2025.

CARROLL, Noël. A filosofia do horror ou Paradoxos do coração. Campinas: Papirus, 1999.

CHOY LEE, Khoon. Japan: between myth and reality. Singapore: Times Academic Press, 1995.

COHEN, Jeffrey Jerome. A cultura dos monstros: sete teses. In: HUNTER, Ian et al. Pedagogia dos monstros: os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 23-60.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de. Suely Rolnik. São Paulo: 34, 1997. 4 v.

DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DELUMEAU, Jean. Medos de ontem e de hoje. In: NOVAES, Adauto (org.). Ensaios sobre o medo. São Paulo: SENAC SP/SESC SP, 2007. p. 39-52.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOSTER, Michael Dylan. The Book of Yokai: Mysterious Creatures of Japanese Folklore. University of California Press, 2015.

FOUCAULT, Michel. Os anormais. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FRANKENSTEIN de Mary Shelley. Direção: Kenneth Branagh. Produção: Francis Ford Coppola. Roteiro: Steph Lady; Frank Darabont. Música: Patrick Doyle. Intérpretes: Kenneth Branagh; Robert De Niro; Helena Bonham Carter et al. Estados Unidos: TriStar Pictures, 1994. Baseado no romance “Frankenstein”, de Mary Shelley.

FRANKENSTEIN. Direção: James Whale. Produção: Carl Laemmle Jr. Roteiro: John L. Balderston. Música: Bernhard Kaun. Intérpretes: Colin Clive; Mae Clarke; John Boles et al. Estados Unidos: Universal Pictures, 1931. Baseado no romance “Frankenstein”, de Mary Shelley, e na peça “Frankenstein”, de Peggy Webling.

GROENSTEEN, Thierry. O sistema dos quadrinhos. Nova Iguaçu: Marsupial, 2015.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Atmosfera, ambiência, Stimmung: sobre um potencial oculto da literatura. Rio de Janeiro: Contraponto: PUC Rio, 2014.

ITO, Junji. Frankenstein e outras histórias de horror. Rio de Janeiro: Pipoca & Nanquim, 2021.

RIGBY, Mair. “Do you share my madness?”: Frankenstein’s queer Gothic. In: HUGHES, William; SMITH, Andrew (Org.). Queering the Gothic. Manchester: Manchester University Press, 2009. p. 36-55. DOI: https://doi.org/10.7765/9781526125453.00008. Disponível em: https://www.manchesterhive.com/display/9781526125453/9781526125453.00008.xml. Acesso em: 24 set. 2025.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.

NAKAMURA, Miri. Monstrous Bodies: The Rise of the Uncanny in Modern Japan. Cambridge, MA: Harvard University Asia Center (Harvard East Asian Monographs, v. 382), 2015.

OGUMA, Eiji. A Genealogy of ‘Japanese’ Self-images. Melbourne: Trans Pacific Press, 2002.

OKANO, Michiko. Ma – a estética do “entre”. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 150–164, dez. 2013-fev. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p150-164. Acesso em: 9 maio 2025.

OLIVEIRA, Fátima Cristina Régis de. Do corpo monstruoso ao mito do ciborgue: Os processos de construção de identidade e diferença no ocidente. Revista Contemporânea. Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, 2003. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/contemporanea/article/view/21248. Acesso em: 18 jul. 2025.

SHELLEY, Mary. Frankenstein: edição comentada. Tradução, apresentação e notas de Santiago Nazarian. São Paulo: Zahar, 2017.

SONTAG, Susan. Contra a interpretação: e outros ensaios. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

TANIZAKI, Junichiro. Em louvor da sombra. Tradução do japonês e notas de Leiko Gotoda. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2017.

TUCHERMAN, Ieda. Breve história do corpo e de seus monstros. Vega, 2012.

Published

2025-10-01

How to Cite

SALVIANO, L. F.; DEMARIA IGNÁCIO BRUM, B. RECREATING A MONSTER: SOCIAL CONSTRUCTS IN CONTEMPORARY ADAPTATIONS OF FRANKENSTEIN. DARANDINA REVISTELETRÔNICA, Juiz de Fora, v. 18, n. 2, p. 242–263, 2025. DOI: 10.34019/1983-8379.2025.v18.49561. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/49561. Acesso em: 5 dec. 2025.