A sociolinguistic analysis of tourism in Brazilian travel blogs about the tourist destination Mount Roraima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16969853

Keywords:

Blog, Mount Roraima, Authenticity, Uniqueness

Abstract

This article presents a multimodal study that analyzes five blog posts about Mount Roraima, written by Brazilian travel bloggers. The objective is to understand how the sociolinguistic approach to tourism uses blogs as sources of linguistic and semiotic materials for the social construction of categories such as "tourist destination." Based on Halliday's Systemic Functional Linguistics, the study develops an analytical structure of text and static images to represent Mount Roraima and highlight sociolinguistic characteristics of the blogs. The analysis reveals that Mount Roraima is portrayed as a destination of identity, emphasizing authentic and unique experiences through texts and images. The posts highlight authenticity and uniqueness, with adjectives that encode values of appreciation and interactive qualities, suggesting how Mount Roraima is perceived and presented. The conclusions have important implications for sociolinguistic theory and tourism marketing practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jordana de Souza Cavalcante, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Turismo pela Universidade de São Paulo (USP/Brasil) e Universidade de Girona (UdG/Espanha).

Paulo Henrique Ferreira Lacerda, Universidade de São Paulo

Doutorando e Mestre em Turismo na Universidade de São Paulo.

André Riani Costa Perinotto, Universidade Federal do Delta do Parnaíba – UFDPAR

Doutor em Ciências da Comunicação - UNISINOS/RS. Mestre em Geografia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Rio Claro/SP; Especialista em Docência para Ensino Superior em Turismo e Hotelaria pelo SENAC/SP; e Graduado em Turismo - Bacharelado pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). Professor Associado no Curso de Bacharelado em Turismo da Universidade Federal do Delta do Parnaíba – UFDPar. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Turismo (Mestrado) na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor Permanente do Mestrado em Psicologia na UFDPar.

References

Agarwal, N., Liu, H., Tang, L., & Yu, P. S. (2012). Modeling blogger influence in a community. Social Network Analysis and Mining, 2, 139-162. https://doi.org/10.1007/s13278-011-0039-3

Aguiar, K. F. (2006). Blog-jornalismo: interatividade e construção coletiva da informação. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação. Recuperado de http://bocc.ubi.pt/pag/aguiar-katia-blog-jornalismo.pdf

Ahmed, Z. U. (1991). The influence of the components of a state’s tourist image on product positioning strategy. Tourism Management, 12(4), 331–340. https://doi.org/10.1016/0261-5177(91)90045-U

Almeida, A. (2019). Perceção do ecoturismo: O caso dos estudantes de turismo do IPP (Dissertação de Mestrado). Instituto Politécnico do Porto. http://hdl.handle.net/10400.22/15072

Andersen, T. H., & Boeriis, M. (2012). Relationship/participant focus in multimodal market communication. HERMES - Journal of Language and Communication in Business, 25(48), 75-94. https://doi.org/10.7146/hjlcb.v25i48.97427

Associação Brasileira de Blogs de Viagem (ABBV). (2022). Pesquisa ABBV sobre a influência dos blogs de viagem 2022. Recuperado de https://abbv.net.br/pesquisa-abbv-sobre-influencia-dos-blogs-de-viagem-2022/

Barbara, L., & Macêdo, C. M. M. de. (2010). Linguística sistêmico-funcional para a análise de discurso: Um panorama introdutório. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 10(1), 89–107. https://doi.org/10.26512/les.v10i1.9278

Borges, M. D. L. (2012). Razão e emoção em Kant. https://wp.ufpel.edu.br/nepfil/files/2019/02/1-razao-e-emocao-em-kant.pdf

Brasil. (2023). Prêmio Nacional do Turismo. Ministério do Turismo. Recuperado de https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/noticias/premio-nacional-do-turismo-conheca-os-vencedores-do-grupo-201cprofissionais-de-destaque201d

Cappelli, G. (2013). A perfect Tuscan experience: Destination image and cultural expectations in positive travel reviews in English and Italian. Lingue e Linguaggi, 59-85. Recuperado de https://digital.casalini.it/10.1400/214054

Castro, C. B., Martín Armario, E., & Martín Ruiz, D. (2007). The influence of market heterogeneity on the relationship between a destination’s image and tourists’ future behaviour. Tourism Management, 28(1), 175–187. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.11.013

Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization in tourism. Annals of Tourism Research, 15(3), 371–386. https://doi.org/10.1016/0160-7383(88)90028-X

Creswell, J. W. (2014). Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: Escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre, RS: Penso.

Dann, G. M. (1996). The language of tourism: A sociolinguistic perspective. Wallingford: CAB International.

Detur. (2023). Produtos turísticos por região turística atualizado 2023-1 [Arquivo PDF]. Google Drive.

Dichter, E. (1985). What’s in an image. Journal of Consumer Marketing, 2(1), 75–81. https://doi.org/10.1108/eb038824

Echtner, C. M., & Ritchie, J. R. B. (1991). The meaning and measurement of destination image. Journal of Tourism Research, 2(2), 2-12. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=acbdab8d9ce90ba48e056d42b9270aa43feeafff

Fakeye, P., & Crompton, J. (1991). Image differences between prospective, first-time, and repeat visitors to the Lower Rio Grande Valley. Journal of Travel Research, 30(2). https://doi.org/10.1177/004728759103000202

Ferreira, A. (2018). A autenticidade como elemento valorizador da experiência turística: Um estudo sobre destinos culturais (Dissertação de Mestrado). Instituto Politécnico do Porto. http://hdl.handle.net/10400.22/23252

Fina, M. E. (2011). What a TripAdvisor corpus can tell us about culture. Cultus, 4, 59-80. Recuperado de https://www.cultusjournal.com/files/Archives/fina_elisa_p.pdf

Gunn, C. (2002). Vacationscape. In E. Kastenholz, The role and marketing implications of destination images on tourism behavior: The case of Northern Portugal (p. 392). Tese de Doutorado, Universidade de Aveiro, Portugal. https://ria.ua.pt/bitstream/10773/1838/1/2005001493.pdf

Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar (2nd ed.). London: Arnold.

Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. (2008). An introduction to functional grammar. Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press.

Kotler, P., Haider, D. H., & Rein, I. (2006). Marketing de lugares: Como conquistar crescimento de longo prazo na América Latina e no Caribe. Prentice Hall.

Kress, G. (2009). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge.

Kress, G., & Van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (2nd ed.). London: Routledge.

Lenhart, A., & Fox, S. (2006). Bloggers: A portrait of the internet’s new storytellers. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project. Recuperado de https://www.pew.org/en/research-and-analysis/reports/2006/07/19/bloggers-a-portrait-of-the-internets-new-storytellers

Lu, J., Xiao, X., Xu, Z., Wang, C., Zhang, M., & Zhou, Y. (2022). The potential of virtual tourism in the recovery of tourism industry during the COVID-19 pandemic. Current Issues in Tourism, 25(3), 441-457. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1959526

MacCannell, D. (1989). The tourist: A new theory of the leisure class. New York: Schocken Books.

MacCannell, D. (2013). The tourist: A new theory of the leisure class. Berkeley: University of California Press.

Machado, D. F. C. (2009). A percepção de autenticidade e a imagem de destinos turísticos: Um estudo aplicado ao turismo cultural em Ouro Preto-MG (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/44511

Machado, J. P. (1953). Dicionário etimológico da língua portuguesa. Lisboa: Confluência.

Mainolfi, G., Lo Presti, L., Marino, V., & Filieri, R. (2022). “YOU POST, I TRAVEL.” Bloggers' credibility, digital engagement, and travelers' behavioral intention: The mediating role of hedonic and utilitarian motivations. Psychology & Marketing, 39(5), 1022–1034. https://doi.org/10.1002/mar.21638

Matthiessen, C. M. I. M. (2007). The multimodal page: A systemic functional exploration. In New directions in the analysis of multimodal discourse (pp. 1-62). https://doi.org/10.4324/9780203357774

Mattoso, G. Q. (2003). Internet, jornalismo e weblogs: Uma nova alternativa de informação. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação. Recuperado de http://www.bocc.uff.br/pag/mattoso-guilherme-webjornalismo.pdf

McCarty, C., Bernard, H. R., Killworth, P. D., Shelley, G. A., & Johnsen, E. C. (1997). Eliciting representative samples of personal networks. Social Networks, 19(4), 303-323. https://doi.org/10.1016/S0378-8733(96)00302-4

Moreira, C. D. (2011). Identidade e pluralismo. In M. F. Amante (Coord.), Identidade nacional: Entre o discurso e a prática (1ª ed., pp. 37-45). Porto: Fronteira do Caos & CEPESE.

Ministério do Turismo (MTur). (2021). Brasil sobe duas posições no ranking mundial de contribuição do turismo em 2021. Recuperado de https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/noticias/brasil-sobe-duas-posicoes-no-ranking-mundial-de-contribuicao-do-turismo-em-2021

Ministério do Turismo (MTur). (2024). Estrangeiros deixam no país R$ 3 bilhões em novembro, maior valor da série histórica para o mês. Recuperado de https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/noticias/estrangeiros-deixam-no-pais-r-3-bilhoes-em-novembro-maior-valor-da-serie-historica-para-o-mes

O’Halloran, K. L. (2011). Multimodal discourse analysis. In K. Hyland & B. Paltridge (Eds.), The continuum companion to discourse analysis (pp. 120-137). London/New York: Continuum.

Orlando, C. (2009). Blogging about London: Comparing the Italian and Anglo-American tourist gaze. Recuperado de http://hdl.handle.net/10077/3712

Panorama do Turismo Brasileiro. (2023). Comissão de Turismo Câmara dos Deputados [Apresentação]. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/comissoes/comissoes-permanentes/ctur

Pinto, R. (2012). A formação das imagens no turismo: Itinerário teórico e proposta de um modelo operacional. Revista de Turismo em Análise, 23(3), 552. https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v23i3p552-574

Reisinger, Y., & Steiner, C. J. (2006). Reconceptualizing object authenticity. Annals of Tourism Research, 33(1), 65-86. https://doi.org/10.1016/j.annals.2005.04.003

Rickly-Boyd, J. M. (2009). The tourist narrative. Tourist Studies, 9(3), 259-280. https://doi.org/10.1177/1468797610382701

Rickly-Boyd, J. M. (2012). Authenticity & aura: A Benjaminian approach to tourism. Annals of Tourism Research, 39(1), 269-289. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.05.003

Romano, L. A. C. (2012). Viagens e viajantes: Uma literatura de viagens contemporânea. Estação Literária, 10(2Supl), 33-48. https://doi.org/10.5433/el.2012v10.e25719

Santana, L. D., & Gosling, M. de S. (2017). Imagem de destino turístico: Proposição de modelo hipotético. Revista de Administração FACES Journal, 16(3), 9–29. https://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2017V16N3ART3935

Santos, R. C., & Silva, A. L. (2022). Turismo em áreas naturais: Explorando os fatores críticos de sucesso que afetam a visitação. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 16(3), 45-62. https://doi.org/10.14210/tva.v26.19558

Schiano, D. J., Nardi, B. A., Gumbrecht, M., & Swartz, L. (2004, April). Blogging by the rest of us. In CHI '04 extended abstracts on human factors in computing systems (pp. 1143-1146). https://doi.org/10.1145/985921.986009

Stefanone, M. A., & Jang, C. Y. (2008, janeiro). Social exchange online: Public conversations in the blogosphere. In Proceedings of the 41st Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2008) (pp. 148-148). IEEE. https://ieeexplore.ieee.org/document/4438851

Thelwall, M. (2006, maio). Bloggers during the London attacks: Top information sources and topics. In Proceedings of the 3rd International Workshop on the Weblogging Ecosystem (WWE 2006). Recuperado de https://ra.ethz.ch/CDstore/www2006/www.blogpulse.com/www2006-workshop/papers/blogs-during-london-attacks.pdf

Tran, T. T. (2023). “Say hello to Vietnam!”: A multimodal analysis of British travel blogs. F, 15(2), 91-129. https://journal.kci.go.kr/svn/archive/articleView?artiId=ART002983338

Wang, N. W. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00103-0

Estudo de Caso | Case Study | Análisis de Caso

Published

2025-08-28

How to Cite

Cavalcante, J. de S., Lacerda, P. H. F., & Perinotto, A. R. C. (2025). A sociolinguistic analysis of tourism in Brazilian travel blogs about the tourist destination Mount Roraima. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 15(1), 45532. https://doi.org/10.5281/zenodo.16969853