Public policies and the image of the Brazil-Paraguay border: how does Youtube (de)valorize a cross-border territory?

Authors

  • Dores Cristina Grechi Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Rosenery Loureiro Lourenço Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Carlos Buesa Busón Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14111883

Keywords:

Tourism public policy, Cross-border tourist territory, International cooperation

Abstract

Cross-Borders Territory are more than political-administrative lines; they are places of exchange, spaces of cooperation and competition, spaces of social, cultural, and economic interaction. They are complex and dynamic areas with multiple dimensions. The border analyzed in this article is between Brazil and Paraguay, in the twin cities of Ponta Porã and Pedro Juan Caballero, which have a free and continuous flow of people and goods. This research focuses on the perceived image of this border and its relationship with public policies that recognize its complexity and tourism potential. The study used YouTube videos to analyze the perception of these cities and discuss public policies and images of tourist destinations. Using the qualitative methodological approach of grounded theory, 68 videos and more than 14,000 comments were analyzed. Among the findings, the negative impacts of the presence of the PCC at the border and the actions of the Government stand out. The article argues that the lack of public policy initiatives and positive narratives in building the image of tourist destinations can lead to a distorted and detrimental image of these areas. Systematic strategies based on technical issues and cooperative actions among local actors are essential for leveraging the tourism potential of the territory.

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Author Biographies

Dores Cristina Grechi, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutora em Desenvolvimento Regional – Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011), Mestre Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável – Universidade Nacional de Brasília – UNB (2002); Bacharel em Turismo e Hotelaria – Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI (1998). Professora no curso de bacharelado em turismo e no mestrado em desenvolvimento regional e sistemas produtivos da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS.

Rosenery Loureiro Lourenço, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutora em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018), Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (2010), Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Paraná (2007). Professora no curso de graduação em Ciências Contábeis e no mestrado em desenvolvimento regional e sistemas produtivos da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS.

Carlos Buesa Busón, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutor em Comunicação e Educação em Entornos Digitais - Universidade de Educação à Distância - UNED (2011), Mestre em Comunicação e Educação em Redes - UNED (2010), com diploma de Estudos Avançados (DEA) em Geografia Humana e Econômica - UNED (2003-2007). Bacharel em Ciências Geológicas com nível de Mestrado pela Universidade Complutense de Madri (1990). Professor visitante sênior no Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS.

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Published

2024-12-23

How to Cite

Grechi, D. C., Lourenço, R. L., & Busón, C. B. (2024). Public policies and the image of the Brazil-Paraguay border: how does Youtube (de)valorize a cross-border territory?. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 14(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.14111883