Engenharia didática como metodologia de pesquisa e ensino com o uso de jogos envolvendo números fracionários

Authors

Keywords:

Engenharia Didática, Números fracionários, Jogos matemáticos, Ludicidade, Aprendizagem Matemática

Abstract

This article aims to analyze Didactical Engineering as a research and teaching methodology in the context of Rational Numbers through the development of a playful resource. This study was conducted in four consecutive phases, namely: preliminary analysis, which includes an epistemological study of Rational Numbers in fractional form; conception and a priori analysis of the engineering of the game "Assembling a Work of Art"; experimentation, initially conducted in public schools with 45 students from 2nd to 4th grades and 20 students from 6th and 7th grades of Elementary School in the Federal District; as the fourth phase, a posteriori analysis and evaluation, in which we confronted the collected data with the a priori analyses that were conducted (ARTIGUE, 1995). We found the absence of propositions of situations involving the counting of fractional numbers composing values greater than one whole as an epistemological obstacle in the study of Rational Numbers. Additionally, Didactical Engineering in the context of research showed potential for the development of a cyclical investigation process, allowing for feedback loops to think and rethink the game based on the context of the experimentation being experienced and the analyses being carried out. Regarding the teaching context, this methodology provided the construction of didactic-pedagogical guidelines that can be accessed by teachers who teach Mathematics and that can guide them in their didactic practices using the game "Assembling a Work of Art."

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANTUNES, Celso. Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. 19ª ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. 3.ed. São Paulo: Editora UFPR, 2007.

ARTIGUE, Michèle. Ingénièrie didactique. In: Brun, J. Didactiques des Mathématiques. Paris: Délachaux et Niestle, 1995. pp. 243-263.

ARTIGUE, Michèle. Ingénierie Didactique. Recherches em Didactique dês Mathématiques, Grenoble, 1998. v. 9, n. 3, p. 281-308.

BACHELARD, Gaston. A Formação do Espírito Científico: contribuição para uma psicanálise do Conhecimento. Tradução Estela dos Santos Abreu. 5ª reimpressão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.

BERTONI, Nilza Eigenheer. Módulo VI: Educação e linguagem matemática IV - frações e números fracionários. Brasília: 2009. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/fracoes.pdf. Acesso em: 25 ago. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. MEC/INEP. Relatório de resultados do Saeb 2019 - volume 1: 5º e 9º anos do Ensino Fundamental e séries finais do Ensino Médio [recurso eletrônico]. Brasília, DF : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021. Disponível em:https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2021/resultados/relatorio_de_resultados_do_saeb_2021_volume_1.pdf. Acesso em: 22 jul. de 2024.

BRASIL. MEC/INEP. Relatório de resultados do SAEB 2021 - volume 1: Contexto educacional e Resultados em Língua Portuguesa e Matemática para o 5º e 9º anos do Ensino Fundamental e séries finais do Ensino Médio[recurso eletrônico]. Brasília, DF : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2023. Disponível em:https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2019/resultados/relatorio_de_resultados_do_saeb_2019_volume_1.pdf. Acesso em: 22 jul. 2024.

BROUSSEAU, Guy. Les obstacles epistèmologiques et les problemes en mathématiques. RDM, v.4, n.2, Grenoble, 1983. (pp. 165-198). Disponível em: https://hal.science/file/index/docid/550256/filename/Brousseau_1976_obstacles_et_problemes.pdf. Acesso em: 10 jul. 2024.

BROUSSEAU, Guy. Introdução ao Estudo das Situações Didáticas: Conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008.

CAVALCANTI, Eduardo Luiz Dias. O Lúdico e a Avaliação da Aprendizagem: Possibilidades para o ensino e aprendizagem de química. Tese (Doutorado em Química do Cerrado e do Pantanal) - Universidade Federal de Goiás UFG, Goiânia, Goiás, 2011.

CAVALIERI, Leandro. O ensino das frações. Universidade Paranaense - UniPar, Umuarama - PR, 2005, p. 31.

DOUADY, Règine. L’Ingénierie Didactique. Cahier de DIDIREM, Paris, v. 2., n. 19, jan. 1993.

GRANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 239 fls. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas. Campinas, São Paulo: 2000.

GRANDO, Regina Célia. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.

MAGINA, Sandra; MALASPINA, Maria da Conceição de Oliveira. A fração nos anos iniciais: uma perspectiva para seu ensino. In: SMOLE, Katia Stocco; MUNIZ, Cristiano Alberto (Orgs.). A Matemática em sala de aula: reflexões e propostas para os anos iniciais do ensino fundamental. Porto Alegre: Penso, 2013. P. 89-114.

MUNIZ, Cristiano Alberto. Brincar e jogar: enlaces teóricos e metodológicos no campo da educação matemática. Autêntica: Belo Horizonte, 2010.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças fazendo matemática. Tradução: Sandra Costa. Porto Alegre: Artes médicas, 1997.

OLIVEIRA, Raimunda de. Desenvolvimento de conceitos matemáticos: relações entre o aprender e o ensinar na prática docente. 176 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

POWELL, Arthur Belford. Como uma fração recebe seu nome? Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, Cascavel, v. 3, n. 3, p. 700-713, 2019.

SANTOS, Maria José Batista de Souza. O ensino e aprendizagem das frações utilizando materiais concretos. 47fls. Monografia (Curso de Licenciatura plena em Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Paraíba, 2014.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ Maria Ignez; MILANI Estela. Jogos de Matemática de 6⁰ ao 9⁰ ano. Porto Alegre: Artmed, 2007, p.9-12.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da educação matemática: sua importância na formação de professores. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 151–161, 2021. DOI: 10.30612/tangram.v4i3.13912. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/tangram/article/view/13912. Acesso em: 16 ago. 2024.

Published

2024-12-13

How to Cite

OLIVEIRA, R. de; NERY, Érica S. S.; LEAL , M. R. .; NEVES, R. da S. P. . Engenharia didática como metodologia de pesquisa e ensino com o uso de jogos envolvendo números fracionários. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/45677. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Didática da Matemática Francesa