The professional knowledge of the Math Teacher: contributions of the history of mathematical education

Authors

  • Wagner Rodrigues Valente UNIFESP – Guarulhos
  • Luciane de Fatima Bertini UNIFESP – Diadema
  • Rosilda dos Santos Morais UNIFESP - Diadema

DOI:

https://doi.org/10.34019/2594-4673.2017.v1.26213

Keywords:

Training of math teachers, Professional knowledge, History of Mathematics Education

Abstract

This text aims to make explicit that contributions to the history of mathematics education may give the analysis of the professional knowledge of the mathematics teacher. The study makes an inventory of the recent productions about teacher education and problematizes the conclusions of these researches. The article uses socio-historical theoretical-methodological bases and also considers the results coming from research carried out within the history of mathematical education. As a result, the text concludes with the need to extend the time interval of teacher training analysis, so that the constitution and transformations of the professional knowledge of the mathematics teacher can be evidenced.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BROUSSEAU, G. Perspectives pour la Didactique des Mathématiques. In: Artigue, R.et al. (Eds). Vingt ans de Didactique des mathématiques en France. Hommage a Guy Brousseau et Gérard Vergnau. Paris: La Pensée Sauvage, Editions, 1994, p. 51-66.
CERICATO, I. L. A profissão docente em análise no Brasil: uma revisão bibliográfica. Rev. Bras. Estud. Pedagog. [online]. 2016, v. 97, n. 246, p. 273-289. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/373714647. Acesso em: 09 mar. 2017.
CORREIA, A. C. L.; SILVA, V. B. Manuais Pedagógicos – Portugal e Brasil – 1930 a 1971 - Produção e Circulação Internacional de Saberes Pedagógicos. Caderno Prestige, 13. Coimbra, Portugal: EDUCA, 2002.
FIORENTINI, D.; GRANDO, R. C.; LIMA, R. C. R.; CRECCI, V. M.; COSTA, M. C. O professor que ensina matemática como campo de investigação: um estudo do estado da arte. São Paulo, SBEM: Anais do ENEM 2016. Disponível em: http://sbempe.cpanel0179.hospedagemdesites.ws/enem2016/anais/pdf/8102_4251_ID.pdf. Acesso em: 25 out. 2016.
FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. (Orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001-2012. Campinas: FE/UNICAMP, 2016. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pf/subportais/biblioteca/fev-2017/e-book-mapeamento-pesquisa-pem.pdf. Acesso em: 06 mar. 2017.
GATTI, B. A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24-54, jan./abr. 2014.
HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY. B. Disciplinarisation et disciplination consubstantiellement liées. Deux exemples prototypiques sous la loupe: les sciences de l’éducation et des didactiques des disciplines. In: Balz Engler (Hrsg./Éd.) (2014). Disziplin-Discipline. Fribourg: Academic Press, 2014, p. 27-46.
MEGID, M. A. B. A. et al. Mapeamento da pesquisa paulista sobre o professor que ensina matemática: aspectos físicos e tendências metodológica e temática. In: FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. (Orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001-2012. Campinas: FE/UNICAMP, 2016. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pf/subportais/biblioteca/fev-2017/e-book-mapeamento-pesquisa-pem.pdf. Acesso em: 06 mar. 2017, p. 107-175.
NACARATO, A. M. et al. Tendências das pesquisas brasileiras que têm o professor que ensina matemática como campo de estudo: uma síntese dos mapeamentos regionais. In: FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. (Orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001-2012. Campinas: FE/UNICAMP, 2016. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pf/subportais/biblioteca/fev-2017/e-book-mapeamento-pesquisa-pem.pdf. Acesso em: 06 mar. 2017, p. 319-350.
NÓVOA, A. Le temps des professeurs – analyse socio-historique de la profession enseignante au Portugal (XVIIIe.-XXe. siècle). Lisboa: Instituto Nacional de Investigação Científica, 1987.
PONTE, J. P. Didácticas específicas e construção do conhecimento profissional. IN: J. Tavares, A. Pereira, A. P. Pedro, & H. A. Sá (Eds.). Investigar e formar em educação. Actas do Congresso da SPCE. Porto: SPCE, 1999. p. 59-72.
RAMOS DO Ó, J.; CARVALHO, L. M. Emergência e circulação do conhecimento psicopedagógico moderno (1880-1960) – estudos comparados Portugal – Brasil. Lisboa: EDUCA, 2009.
SANTOS, L. L. C. P. Entrevista com o Prof. António Nóvoa. Educação & Sociedade. Campinas, SP, v. 33, n. 119, abr.-jun. 2012. p. 633-645
VALENTE, W. R. A matemática na formação do professor do ensino primário – São Paulo, 1875-1930. São Paulo: LF Editorial, 2011.
VALENTE, W. R. Sobre a investigação dos saberes profissionais do professor de matemática: algumas reflexões para a pesquisa. Caminhos da Educação Matemática em Revista (On-line). Aracajú, SE. Disponível em https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/index.php/caminhos_da_educacao_matematica/issue/view/16/showToc . Acesso: 10 mar. 2016.
XAVIER, L. N. A construção social e histórica da profissão docente: uma síntese necessária. Revista Brasileira de Educação. v. 19, n. 59. out.-dez. 2014, p. 827-849. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v19n59/02.pdf . Acesso: 06 fev. 2017.

Published

2017-09-29

How to Cite

VALENTE, W. R. .; BERTINI, L. de F.; MORAIS, R. dos S. . The professional knowledge of the Math Teacher: contributions of the history of mathematical education. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 1, n. 1, 2017. DOI: 10.34019/2594-4673.2017.v1.26213. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/26213. Acesso em: 17 jul. 2024.