BROAD-RS: agent based architecture for educational context-aware recommendation

Autores

DOI:

https://doi.org/10.34019/2675-4126.2021.v1.34954

Palavras-chave:

Recommendation Systems, Context-aware, Agents, Ontology

Resumo

Educational resources have great potential to increase the design and composition of online classes. Educational recommendation system aims to identify student’s pro!le and context to suggest suitable resources to his/her preferences and enrich, "exibilize and dynamize class contents. #is work presents BROAD-RS (BROAD Recommendation System) architecture. It is capable of recommendation of Learning Objects, based on ontologies for modeling student pro!le and context in an e-learning environment. It was implemented in a multiagent system and the evaluation was performed in a real Software Engineering class, for students of higher education in Computing area. #e main steps were: the teacher made the class plan and registered the Learning Objects, the student used the application in di$erent contexts and the recommendation Learning Objects was executed at di$erent moments. Considering the case study the results pointed to the feasibility of the architecture.

Referências

ABDALLA, A. et al. R. ECOS – Educational Recommender Ecosystem. Ieee/acm joint 5th international workshop on software engineering for systems-of-systems and 11th workshop on distributed software development, software ecosystems and systems-of-systems. Anais, 2017.

ACM/IEEE. Software Engineering Curriculum. Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Software Engineering, 2004.

AGUIAR, J., FECHINE, J., COSTA, E. Recomendação de Objetos de Aprendizagem utilizando Filtragem Colaborativa baseada em Tendências e em Estilos de aprendizagem. In Brazilian Symposium On Computers In Education (Simpósio Brasileiro De Informática Na Educação-SBIE) (Vol. 29, No. 1, p. 1423), 2018.

ALMEIDA, R. et al. Recomendação de Recursos Educacionais para Grupos: buscando soluções em Redes Sociais. Anais do XXVII SBIE 2016.7 nov. 2016 Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/6785, 2016.

ALMEIDA, R. et al. Sistemas de Recomendação de Recursos Educacionais para Grupos de Redes Sociais: um Mapeamento Sistemático. SBIE, 1022–1031, 2014.

BELIZÁRIO Júnior, C., Dorça, F. Uma Abordagem para a Criação e Recomendação de Objetos de Aprendizagem usando um Algoritmo Genético, Tecnologias da Web Semântica e uma Ontologia. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na EducaçãoSBIE) (Vol. 29, No. 1, p. 1533), 2018.

BEZERRA, S. F. et al. Um Sistema de Recomendação Híbrido Integrado a Ontologia em um Ambiente de Aprendizagem Ubíqua. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 29, No. 1, p. 1253), 2018.

CAMPOS, F. C. A. et al. Projeto BROAD: Busca semântica por objetos de aprendizagem. In: ESUD 2011 – VIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância Ouro Preto - UNIREDE, Ouro Preto, Brasil, p. 3–5, 2011.

CAZELLA, S. C. et al. Recomendação de Objetos de Aprendizagem Empregando Filtragem Colaborativa e Competências In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, Anais do XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Brasil. Vol. 1. No. 1, 2009.

CAZELLA, S. C.; NUNES, M. A. S. N.; REATEGUI, E. A Ciência da Opinião: Estado da Arte em Sistemas de Recomendação. In: André Ponce de Leon F. de Carvalho; Tomas Kowaltowski. (Org.). Jornada de Atualização de Informática - JAI 2010- CSBC2010. v.1, p. 161-216, PUC-RIO, Rio de Janeiro, Brasil,

COSTA A, O., BERNI R, E., ALEJANDRA B, P. Recomendação de Conteúdo em um Ambiente Colaborativo de Aprendizagem Baseada em Projetos. Revista Brasileira de Informática na Educação, 26(1), 2018.

DRESCHT, A.; LACERDA, D.P.; ANTUNES, J.A.V. Design Science Research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre, Bookman, 204 p, 2015.

ELAMY, A. H. Perspectives in agent-based technology, In: Agent LinkNews, n.18, p.19- 22, 2005.

Elamy, A. H. 2005. Perspectives in agent-based technology, In: Agent LinkNews, n.18, p.19- 22.

FERRO, M. R. C. et al. Um Modelo de Sistema de Recomendação de Materiais Didáticospara Ambientes Virtuais de Aprendizagem In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, Anais do XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Aracaju, Brasil. Vol. 1. No. 1, 2011.

GARCÍA, E. et al. An architecture for making recommendations to courseware authors using association rule mining and collaborative !ltering.In: User Modeling and User-Adapted Interaction, 19(1-2), Córdoba, España, p. 99–132, 2009.

GÔMES-SANZ, J; J, FUENTES, R. Agent Oriented Software Engineering with INGENIAS, AgentedOriented Methodologies, In: IDEA Group Publishing, Madrid, España, 2002.

HERNANDO, A. et al. Incorporating reliability measurements into the predictions of a recommender system. Information Sciences, v. 218, p. 1–16, 2013.

HINZ, V. T.; GASPARINI, I.; PIMENTA, M. S. Em busca de recomendação de objetos de aprendizagem em um ambiente e-learning com uso de ontologias - In: laclo 2011 - sexto congresso latino americano de objetos de aprendizagem, sexto congresso latino americano de objetos de aprendizagem, Montevidéu, Uruguai, 2011.

IEEE. LOM - Learning Object Metadata Working Group 12. 2012. Disponível em: http://www.ieeeltsc.org:8080/Plone/working-group/ Acesso em: 7 de setembro de 2012.

Jácome Júnior, L.; Mendes Neto, F. M.; Silva, L. C. N. 2012. Uma Abordagem Baseada em Algoritmo Genético para Recomendação de Objetos de Aprendizagem Sensível ao Contexto do Estudante. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, Anais doXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação,Fortaleza,Brasil, p.4–8.

LIMA, D., NETTO, J. F., & de MENEZES, C. 2017. Agentes Inteligentes e Sistemas Multiagente: Um Mapeamento Sistemático Focado nas Iniciativas Brasileiras. In Brazilian Symposium On Computers In Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1, p. 41).

PEREIRA, C. K. et al. BROAD-RSI – Educational recommender system using social networks interactions and linked data. Journal of Internet Services and Applications, v. 9, n. 1, p. 7, 2018.

PEREIRA Júnior et al. Uso de Ontologias para Agentes Conversacionais no Contexto de EnsinoAprendizagem: Uma Revisão Sistemática da Literatura. In brazilian symposium on computers in education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) Vol. 28, No. 1, p. 183, 2017.

PRIMO, T. T., VICARI, R. M, SILVA, J. M. C. Rumo ao Uso de Metadados Educacionais em Sistemas de Recomendação, In: anais do XXI simpósio brasileiro de informática na educação, SBIE, João Pessoa, PB, 2010.

SIMÕES, L. et al. Sistema de Recomendação de Serviços Baseado em uma Arquitetura Aberta para um Ecossistema de Software. Simpósio brasileiro de sistema de informação, 2017. p. 340-347.

REZENDE, P. et al. BROAD-RS: uma arquitetura para recomendação de objetos de aprendizagem sensível ao contexto usando agentes, In: anais do Esud 2013 - X congresso brasileiro de ensino superior, 2013.

REZENDE, P. et al. PERSONNA: a proposal of student`s context and pro!le ontology for learning objects recommendation. Brazilian Journal of Computers in Education, [S.l.], v. 23, n. 01, p. 70,

SEYEDNEZHAD, S.M. M. et al. A Review on Recommendation Systems: Context-aware to Socialbased. Available in https://arxiv.org/pdf/1811.11866.pdf. Accessed at 11/11/2019, 2018.

SOUZA, S. S. R. et al. Construção de Plataformas Digitais durante o Ensino de Engenharia de Software: um Relato de Experiência. Anais do IX Fórum de educação em engenharia de software (FEES 2016), Maringá, PR, Brasil,2016 Vol. 1. No. 1. VEIGA, W. BROAD-ECO: Ecossistema de e-Learning baseado em serviços educacionais.

Dissertação de Mestrado. p. 1–162, 2016 VICARI, R. M. et al. Brazilian proposal for agentbased Learning Objects metadata standard - OBAA. In: http://www.portalobaa.org, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil, p.2–5, 2009.

ZAÍNE, O. R. Building a recommender agent for e-learning systems, In: Computers In Education, Proceedings. International Conference On, vol.1 Alberta, Canada, p. 55-59, 2002.

ZHUHADAR, L. et al. Multi-model ontologybased hybrid recommender system in e-learning domain. In: Web Intelligence and Intelligent Agent Technologies, WI-IAT ’09. Ieee/wic/acm international joint conferences on, volume 3, EUA, pp. 91–95, 2009.

Arquivos adicionais

Publicado

2021-11-12

Como Citar

REZENDE, P.; CAMPOS, F. BROAD-RS: agent based architecture for educational context-aware recommendation. Lynx, [S. l.], v. 1, n. 2, 2021. DOI: 10.34019/2675-4126.2021.v1.34954. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lynx/article/view/34954. Acesso em: 21 nov. 2024.