Training teachers in first aid: impacts and challenges in the school environment

Authors

Keywords:

Teacher Training, Health Education, First Aid, School Teachers

Abstract

Introduction: Federal Law 13.722 of 2018, the Lucas Law, made first aid training mandatory for teachers and employees of basic education establishments and children's recreation centers. This highlights the need for teachers to be trained in first aid to ensure that they are prepared to act correctly until specialized help arrives, which can mean the difference between life and death for the victim. Objective: To analyze the performance of early childhood education teachers and staff using tests before and after first aid training. Methods: This research is characterized as a quasi-experimental, non-randomized study, with pre- and post-tests to measure changes in theoretical and practical knowledge on the topics investigated. Results: All the topics showed a significant improvement in the number of correct answers between the pre- and post-tests, especially choking, fainting and Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) maneuvers. Conclusion: The research showed a significant improvement in the number of correct answers, which reinforces the importance of adopting teaching methodologies that integrate simulations into theoretical classes, in order to encourage the development of practical skills, safety when acting, identification of risk situations and knowledge of how to act in emergency situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990 [Internet]. 1990 [citado em 25 nov. 2024]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm.

Ilha AG, Cogo SB, Ramos TK, Andolhe R, Badke MR, Colussi G. Educational actions on first aid for early childhood education teachers: a quasi-experimental study. Rev Esc Enferm USP. 2021 ;55:e20210025. DOI: 10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0025.

Miranda PS, Silva LF, Cursino EG, Viana IS, Machado MED. Conhecimento, atitudes e práticas em primeiros socorros no ambiente escolar: uma revisão integrativa. R Enferm Cent O Min. 2023; 13. DOI 10.19175/recom.v13i0.4453.

Silva MMPD, Silva ICEC, Holanda MM, Lima LHO, Carvalho REFL, Caetano JA et al. Educational intervention on first aid for kindergarten teachers: quasi-experimental study. Rev Enferm UFPI. 2023;12(1). DOI: 10.26694/reufpi.v12i1.4078.

Ministério da Saúde (BR), DATASUS [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2017 [citado em 2025 mai. 02]. Disponível em: https://datasus.saude.gov.br/informacoes-de-saude-tabnet/.

Sociedade Brasileira de Pediatria. Os acidentes são evitáveis e na maioria das vezes, o perigo está dentro de casa! [Internet]. Rio de Janeiro: Departamento Científico de Segurança da Sociedade Brasileira de Pediatria (SBP); 2020 [citado em 2025 mai. 03]. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22337c-ManOrient_-_Os_Acidentes_Sao_Evitaveis__1_.pdf.

Brasil. Lei no 13.722, de 4 de outubro de 2018 [Internet]. Seç. 1, 13.722 out 4, 2018 p. 2. [citado em 22 jun. 2024] Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13722.htm.

Cunha MWN, Santos MS, Albuquerque DDTM, Farre AGMC, Santana ITS. Conhecimentos de funcionários de creches sobre primeiros socorros com crianças antes e após treinamento ativo. Ciênc. Cuid. Saúde. 2021; 20. DOI: 10.4025/ciencuidsaude.v20i0.54591.

Cabral EV, Oliveira MFA. Primeiros socorros na escola: conhecimento dos professores. Revista Práxis. 2019; 11(22). DOI: 10.47385/praxis.v11.n22.712.

Pergola AM, Araujo IEM. O leigo em situação de emergência. Rev Esc Enferm USP. 2008;42(4):769–76. DOI: 10.1590/S0080-62342008000400021.

Thiese MS. Observational and interventional study design types; an overview. Biochem Med. 2014;24(2):199–210. DOI: 10.11613/BM.2014.022

Bragagnollo GR, Godoy PCGT, Santos TS, Ribeiro VS, Morero JAP, Ferreira BR. Intervenção educacional sobre enteroparasitoses: um estudo quase experimental. Rev Cuidarte. 2018;9(1):2030. DOI: 10.15649/cuidarte.v9i1.486.

Calandrim LF, Santos AB, Oliveira LR, Vedovato CA, Massaro LG, Boaventura AP. First aid at school: teacher and staff training. Rev Rene. 2017; 18(3):292-9. DOI: 10.15253/2175-6783.2017000300002.

Souza AC, Malta CM, Costa SS, Zukowsky-Tavares C, Porto EF. Primeiros Socorros para profissionais da Educação Infantil: Um estudo quase-experimental. Doc Disc. 2022; 2(2):14–27. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p14-27.

Brito JG, Oliveira IPD, Godoy CBD, França APDSJM. Effect of first aid training on teams from special education schools. Rev Bras Enferm. 2020;73(2):e20180288. DOI: 10.1590/0034-7167-2018-0288.

Duarte LFG, Duarte RG, Martins IC. Docência masculina na educação infantil: será esse um espaço somente de mulheres? Dialogia. 2023;(43):e23762. DOI: 10.5585/43.2023.23762.

León-Guereño P, Cid-Aldama L, Galindo-Domínguez H, Amezua-Urrutia A. Effectiveness of an intervention to enhance first aid knowledge among early childhood education students: a pilot study. Children. 2023; 10(7):1252. DOI: 10.3390/children10071252.

Bellaguarda MLR, Knihs NS, Canever BP, Tholl AD, Alvarez AG, Teixeira GC. Simulação realística como ferramenta de ensino na comunicação de situação crítica em cuidados paliativos. Esc Anna Nery. 2020;24(3). DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2019-0271.

Cruz KB, Martins TCR, Cunha PHB, Godas AGL, Cesário ES, Luches BM. Intervenções de educação em saúde de primeiros socorros, no ambiente escolar: uma revisão integrativa. Rev Enferm. 2021: (40). DOI: 10.15517/revenf.v0i40.43542.

Kim YJ, Cho Y, Cho GC, Ji HK, Han SY, Lee JH. Retention of cardiopulmonary resuscitation skills after hands-only training versus conventional training in novices: a randomized controlled trial. Clin Exp Emerg Med. 2017;4(2):88–93. DOI: 10.15441/ceem.16.175.

Sousa MB. A obrigatoriedade dos primeiros socorros nas escolas: análise da Lei 13.722/2018. Iniciac cient Cesumar. 2020; 22(2):185–94. DOI: 10.17765/1518-1243.2020v22n2p185-194.

Lima SG, Macedo LA, Vidal ML, Sá MPBO. Educação permanente em SBV e SAVC: impacto no conhecimento dos profissionais de enfermagem. Arq Bras Cardiol 2009;93(6):630–6. DOI: 10.1590/S0066-782X2009001200012.

American Heart Association. Highlights of the 2020 AHA Guidelines for CPR and ECC [Internet]. Estados Unidos: AHA; 2020 [citado em 2025 mai. 02]. Disponível em: https://cpr.heart.org/-/media/cpr-files/cpr-guidelines-files/highlights/hghlghts_2020_ecc_guidelines_english.pdf

Olasveengen TM, Semeraro F, Ristagno G, Castren M, Handley A, Kuzovlev A, et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Basic Life Support. Resusc. 2021; 161:98-114. DOI: 10.1016/j.resuscitation.2021.02.009

Published

2025-07-11

How to Cite

1.
Libério Silva M, de Souza Farias BM, da Silva Zago K, Carvalho Nogueira A, Lima Ferreira L, Winter dos Santos Figueiredo F, Rodrigues Peixoto Quaresma F, Almeida Balbé L. Training teachers in first aid: impacts and challenges in the school environment. HU Rev [Internet]. 2025Jul.11 [cited 2025Dec.5];51:1-6. Available from: https://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/47290

Issue

Section

Artigos Originais