The EXPERIENCES OF AUTISTIC CHILDREN, THEIR FAMILIES, AND SCHOOL SPACES IN THE CITY OF MONTES CLAROS, MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.49567

Abstract

Abstract: This article is an excerpt from a doctoral research and aims to investigate and analyze the experiences of autistic children in relation to family dynamics and school environments in the municipality of Montes Claros/MG. It is justified mainly by the urgency to understand how these children have constructed their subjectivities through family relationships and school spaces. The methodology used is qualitative and descriptive, and the research universe consists of four autistic children, four municipal schools, and their families. The data were constructed from the transcription of field diaries, observations made with the children in school settings, and narratives from their mothers and guardians. After analyzing the phenomena according to Ginzburg's evidential paradigm, three sources of interpretation emerged: family relationships and child development; the school environment and inclusion; and the process of subjectivity and affectivity. The results indicated that these children are increasingly occupying spaces in society and are recognized in their rights and demands, despite the historical paths and missteps that have shaped them. The challenges remain significant, as educational public policies for inclusion and the biomedical discourse still strain the relationships between unmet demands and the old ideals of normalizing children's bodies.

Keywords: Autistic children and families; School environments; Experiences and subjectivities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Ruas da Cruz Nogueira, UNIMONTES

A autora tem graduação em psicologia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (1997), com mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros. Atuou como docente, gestora e psicóloga organizacional, nas Faculdades Unidas do Norte de Minas, entre os anos de 1998 a 2011. Atualmente, é professora efetiva na Universidade Estadual de Montes Claros, nas áreas de Psicologia do Desenvolvimento, da Educação e dos Processos Educacionais, com participação em projetos de extensão, PAPPO, NUSI e Projeto de Ressocialização de Adolescentes e jovens em conflito com a Lei. Atua como psicóloga clínica e escolar. Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB, desenvolvendo pesquisa sobre as vivências de crianças autistas nos espaços escolares e não escolares na cidade de Montes Claros/MG.

Maria Lidia Bueno Fernandes, UnB

Graduada e licenciada em Geografia pela Universidade de São Paulo - USP. Magister Artium em Etnologia e Psicologia Social pela Ludwig-Maximilians-Universität de Munique/ Alemanha. Doutorado em Geografia pela USP. Pesquisa o tema: Geografia e Infância, da Juventude e das famílias. É professora de Didática da Geografia na Faculdade de Educação da UnB. É pesquisadora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação - PPGE e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas infância e Juventude - PPGPPIJ. Líder do Grupo de Pesquisa Sujeitos, territórios e a construção do conhecimento GPS/CNPq. Realizou três estágios pós-doutoral. Esteve em 2020 como Professora Visitante Sênior na San Diego State University, Califórnia, EUA por meio do CAPES/PRINT. Missão de estudos na Universidade Autônoma de Chiapas, México em 2022. É membro do GT 6  da ANPED.

Published

2025-11-21

How to Cite

Nogueira, A. R. da C. ., & Fernandes, M. L. B. . (2025). The EXPERIENCES OF AUTISTIC CHILDREN, THEIR FAMILIES, AND SCHOOL SPACES IN THE CITY OF MONTES CLAROS, MG. Educação Em Foco, 30(1), e30060. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.49567