UNDERSTANDING THE SIGNIFICANCE OF GYMNASTICS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: PERSPECTIVES OF TEACHERS FROM STATE AND MUNICIPAL SCHOOLS IN JUIZ DE FORA, MG, BRAZIL.

PERSPECTIVAS DE PROFESSORES DAS REDES ESTADUAL E MUNICIPAL DE JUIZ DE FORA, MG- BRASIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46957

Abstract

The study aims to identify how gymnastics is perceived in school Physical Education (PE) by teachers from public schools in Juiz de Fora, MG, Brazil. With a qualitative approach, it is characterized as field research, involving the intersection of information from existing scientific literature and documentary data about gymnastics and school PE. Additionally, data were gathered through questionnaires applied to PE teachers from state and municipal schools in Juiz de Fora, MG. The focus was to understand, through their accounts, their engagement with gymnastics content on personal, school, and academic dimensions, followed by an analysis of the significance of gymnastics in their classes. Twelve teachers responded to the questionnaire, a tool that allowed the creation of a profile of the educators concerning personal characteristics, academic background, and professional experience. One of the main aspects highlighted in the study was the meanings attributed by the teachers, based on elements drawn from their experiences with gymnastics and movement, as well as cultural body practices, both in teaching environments and in their extracurricular lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Araujo Crescencio, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Educação Pela UFJF. Graduado e licenciado em Educação Física pela UFJF.

Neil Franco, Universidade Federal de Juiz de Fora

Neil Franco é graduado em Licenciatura Plena em Educação Física (1994), Mestre (2009) e Doutor (2014) em Educação; cursos concluídos na Universidade Federal de Uberlândia (UFU). É Professor adjunto da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Faculdade de Educação Física e Desportos (FAEFID), na qual integra e atua como chefe do Departamento de Ginástica e Arte Corporal (DEPGAC). Dedica-se ao ensino e a extensão nas áreas de dança e ginástica, coordenando os projetos de extensão Pés de Valsa: danças de salão UFJF e De Pernas Pro Ar: o universo gímnico em pauta. Compõe o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFJF, vinculado à linha Linguagens, Culturas e Saberes. É editor-chefe da Revista Educação em Foco da Faculdade de Educação (FACED/UFJF). Lidera o Grupo de Estudos e Pesquisa Corpo, Culturas e Diferença (GPCD) que, abrangendo as áreas de Educação Física e Dança nos contextos formais e não formais da Educação, desenvolve pesquisas com enfoque nas danças (em especial, as danças de salão e as danças tradicionais) e Ginástica Para Tod@s (GPT) em suas interfaces com demarcadores de exclusão (corpo, gênero, sexualidades, deficiências, geração, raça e etnia etc.). Representa a UFJF na Rede de Pesquisa, Ensino e Extensão em Educação das Regiões Centro-Oeste, Nordeste, Norte, Brasil e América Latina (RECONAL-Edu).

Published

2025-07-06

How to Cite

Crescencio, F. A. ., & Franco, N. . (2025). UNDERSTANDING THE SIGNIFICANCE OF GYMNASTICS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: PERSPECTIVES OF TEACHERS FROM STATE AND MUNICIPAL SCHOOLS IN JUIZ DE FORA, MG, BRAZIL.: PERSPECTIVAS DE PROFESSORES DAS REDES ESTADUAL E MUNICIPAL DE JUIZ DE FORA, MG- BRASIL. Educação Em Foco, 30(1), e30039. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46957