EDUCATIONAL SYSTEMS IN BRAZIL AND MEXICO, A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN HOMOGENIZATION AND DIVERSITY

UMA ANÁLISE CRÍTICA DAS PRÁTICAS EDUCATIVAS NO BRASIL E NO MÉXICO ENTRE HOMOGENEIZAÇÃO E DIVERSIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48840

Abstract

Latin America, especially Brazil and Mexico, faces significant educational challenges due to its large population and territorial extent. International comparisons of educational systems highlight the differences between Comparative Education and intercultural comparison, emphasizing the strong influence of guidelines from developed countries on those considered developing. Since the late 19th century, comparative studies have been crucial in understanding the evolution of educational practices. The contemporary challenge is to articulate local singularities with comprehensive syntheses, respecting cultural and social differences. This work focuses on Sustainable Development Goal (SDG) 4, which encompasses 'Quality Education,' especially in Secondary Education. Despite the lack of correlation with per capita income, educational rankings show notable discrepancies: developed countries achieve superior results compared to Latin American nations. The decline in enrollment and learning rates in Secondary Education exacerbates difficulties in ensuring inclusive education. Education for citizenship, proposed in the Secondary Education systems of Brazil and Mexico, should promote critical thinking among young people, combating misinformation and raising awareness about power relations. The research adopts a historical-comparative approach, analyzing the impact of educational reforms on policies in Latin America, often inspired by guidelines from advanced capitalist countries. By connecting local singularities to global syntheses, the study seeks to strengthen civic education and civic engagement, promoting a more just and equitable society while discussing the influence of international education indicators, which reflect homogeneous standards and can marginalize local realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Garcia Campos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC com período de mobilidade acadêmica internacional no Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación-IISUE pela Universidad Nacional Autónoma de Mexico-UNAM (2023-2024), e no Instituto de Investigaciones para el Desarrollo de la Educación-INIDE pela Universidad IBEROAMERICANA, Cidade do México (2024-2025), Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual Paulista-UNESP (2017), Especialista em Gestão de Negócios pela Faculdade de Tecnologia-FATEC (2013), Curso de extensão em História das Ideias Pedagógicas no Brasil (2024), Pedagogo pelo Claretiano-Centro Universitário (2022) e Administrador pela Instituição Toledo de Ensino-ITE (2009). Pesquisador do "Grupo de Pesquisa sobre Transições para a Vida Adulta: Família, Escola, Trabalho" do Seminário de Pesquisa sobre Juventude da Universidad Nacional Autónoma de México-UNAM; e "Grupo de Pesquisa sobre Teoria Crítica, Educação e Cultura" - PUC de São Paulo; e "Grupo de Pesquisa sobre Educação e Justiça Social" - EDUJUS, da Universidade Federal do Pará - UFPA. Atuou por mais de 10 anos na gestão de Projetos Educacionais em Gerência de Operações na sede do SENAC São Paulo com ampla experiência em gestão de projetos, políticas educacionais e formação docente. Professor de Pós-graduação na Faculdade Galileu de Botucatu-SP e no Centro Universitário Ítalo Brasileiro de São Paulo-SP. Experiência docente na Universidade Anhembi Morumbi nos cursos de Administração de Empresas, Ciências Econômicas, Comércio Exterior e Recursos Humanos. Conselheiro do Conselho Estadual de Atendimento Socioeducativo ao Adolescente, regido pelos Estatutos da Fundação CASA. Revisor de Periódicos Científicos nacionais de alto e médio impacto e possui experiência no campo educacional, com ênfase nos seguintes temas: Políticas Educacionais, Ensino Médio, Formação Docente e Justiça Social. Assistente de Pesquisa no Departamento de Inovação Educacional (DIE) da Universidade Ibero-americana, Cidade do México vinculado ao Conselho Nacional de Humanidades, Ciências e Tecnologias (CONACYT).

Eliane Fernandes Campos Lopes, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2023). Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2016). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2012) e licenciatura em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (2006). Desde 2009, é professora docente 1 na Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC RJ). Com experiência profissional e acadêmica na área de Educação, tem interesse em temas como: Educação de Jovens e Adultos (EJA), Etnomatemática, Educação Matemática, Currículos, Processos de produção de subjetividades e Práticas dialógicas.

Published

2025-10-02

How to Cite

Garcia Campos, R., & Fernandes Campos Lopes, E. . (2025). EDUCATIONAL SYSTEMS IN BRAZIL AND MEXICO, A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN HOMOGENIZATION AND DIVERSITY: UMA ANÁLISE CRÍTICA DAS PRÁTICAS EDUCATIVAS NO BRASIL E NO MÉXICO ENTRE HOMOGENEIZAÇÃO E DIVERSIDADE. Educação Em Foco, 30(1), e30049. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48840