SENTIDOS ATRIBUÍDOS À MATEMÁTICA

PERCEPÇÕES DE ALUNOS DE PEDAGOGIA DA SUA TRAJETÓRIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48566

Abstract

This article aims to explore the meanings that undergraduate Pedagogy students attribute to mathematics based on their experiences as learners during Basic Education. The study draws on data collected through a questionnaire completed by 21 Pedagogy students enrolled from the fourth semester onward. Grounded in Vygotsky’s Cultural-Historical Theory and Leontiev’s Activity Theory, the research identifies three key analytical categories: memories of mathematics classes in Basic Education; the process of learning mathematics throughout Basic Education; and personal experiences and interactions with mathematics during that period. The findings indicate that both positive and negative meanings associated with mathematics teaching and learning are closely tied to the students’ earlier educational experiences—particularly how mathematical content was presented, the instructional approaches used by their teachers, and the affective relationships established between teachers and students. The study concludes that mathematics teachers in Basic Education play a crucial role in shaping students’ learning experiences and attitudes toward the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andresa Kaspary Zwirtes, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (2022). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2024). Atualmente doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria.

Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes, Universidade Federal de Santa Maria

Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Doutora em Educação - área de concentração em Ensino de Ciências e Matemática - pela Universidade de São Paulo/USP. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/UNESP-Rio Claro. Licenciada em Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul/UNIJUI. É orientadora de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE-UFSM e mestrado no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física/PPGEMeEF/UFSM. 

Tatiane Zago Bonorino, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal do Pampa (2023). Mestra em Educação Matemática e Ensino de Física pela Universidade Federal de Santa Maria (2025). 

Maiara Luisa Klein, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFSM/PPGE). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela UFSM. Especialista em Gestão Educacional e Políticas Públicas, com ênfase em políticas públicas municipais, com enfoque na gestão educacional e escolar. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Published

2025-07-30

How to Cite

Zwirtes, A. K. ., Lopes, A. R. L. V. ., Bonorino, T. Z. ., & Klein, M. L. (2025). SENTIDOS ATRIBUÍDOS À MATEMÁTICA: PERCEPÇÕES DE ALUNOS DE PEDAGOGIA DA SUA TRAJETÓRIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Educação Em Foco, 30(1), e30043. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.48566