TEACHING TRAJECTORIES IN SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE

A LOOK AT BEING AND BECOMING A TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46573

Abstract

This paper aims to investigate the trajectories of teachers in Specialized Educational Service (SES), highlighting their motivations, influences and conceptions that constitute their ways of being and becoming teachers. This study, which has a qualitative approach, emphasizes part of the results of a research-training carried out in virtual format, via Google Meet, with SES teachers that work in the Municipal Education Network in Caucaia, Ceará. The data was analyzed through Discursive Textual Analysis. As a result, it is concluded that there are several situations, experiences and motivations present in the trajectories of SES teachers, translated into the choice of the profession, the influence of teacher training and the conceptions and feelings produced in relation to their professional performance. Furthermore, the missionary, welfare and uncritical view over SES still is pressing in the imagination of the teachers in this service and must be surpassed in favor of a more professional, conscious and emancipated approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Falcão Solon, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Técnico pedagógico do Núcleo de Educação Especial da Secretaria Municipal de Educação de Caucaia, Ceará. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE) e do Grupo de Pesquisa Formação de Professores na Persepctiva da Psicologia Histórico-Cultural (FORPInclusão/UECE).

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará no curso de Pedagogia do Centro de Educação. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE (PPGE/UECE). Pesquisadora do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa em Formação de Professores e Inclusão na Persepctiva da Psicologia Histórico-Cultural (FORPInclusão/UECE). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE). Membro suplente do comitê científico da ANPED no GT 20- Psicologia da Educação (2021-2023). Membro titular do comitê científico da ANPED no GT 20- Psicologia da Educação (2023-2025).

Published

2025-02-28

How to Cite

Solon, T. F., & Falcão, G. M. B. (2025). TEACHING TRAJECTORIES IN SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE: A LOOK AT BEING AND BECOMING A TEACHER. Educação Em Foco, 30(1), e30013. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46573