OS SABERES DOCENTES NO DIÁLOGO COM PROFESSORES DE CIÊNCIAS SOBRE EDUCAÇÃO CTS E NOVO ENSINO MÉDIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46035

Abstract

This research aims to understand teaching knowledge, based on the speech of Science teachers about Education in Science-Technology-Society and New High School, through the research problem: What is this that is shown, about teaching knowledge, in the dialogue with Science teachers, when they narrate about their practice, considering Science-Technology-Society Education and the New High School? The methodological approach is qualitative, and was constituted through the analysis of a semi-structured interview, carried out with two teachers participating in a training process on Science-Technology-Society Education and New High School. The analytical procedures followed the foundations of Discursive Textual Analysis, from which two categories emerged: I) Teaching knowledge and possible changes in Science teaching through research-training-action; and, II) Relationship between Scientific and Technological Literacy, Education in Science-Technology-Society and New High School: a craft based on teaching knowledge. The results highlighted possible relationships between biology and health topics, teachers' autonomy in planning their classes in the New High School training itinerary, articulation between teaching knowledge and the transformation of pedagogical practice based on research-training-action, and possibility of consolidating human and moral values ​​in favor of human dignity, through Science-Technology-Society Education in Science Teaching, in the New High School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sinara München, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professora adjunta da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC) Campus Cerro Largo/RS e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE) Campus Erechim/RS. Doutora e Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Licenciada em Química pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Os interesses de estudo e pesquisa se concentram no Ensino de Ciências e Química com ênfase nos seguintes temas: Educação Ciência-Tecnologia-Sociedade; Formação de Professores; Mulheres na Ciência; Educação do Campo.

Vanda Thomas Preussler, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestra em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC), da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus de Cerro Largo. Graduada em Química Licenciatura pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões URI Campus Santo Ângelo/RS (2007). Especialista, Latu Sensu em Orientação Educacional - UFFS (2014). Participa atualmente dos Ciclos Formativos em Ensino de Ciências (GPCIEM - UFFS) e do Grupo de Investigações em Ciência, Educação e Tecnologia (GICET-UFFS). Professora do quadro efetivo da Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul. 

Published

2025-02-28

How to Cite

München, S., & Preussler, V. T. (2025). OS SABERES DOCENTES NO DIÁLOGO COM PROFESSORES DE CIÊNCIAS SOBRE EDUCAÇÃO CTS E NOVO ENSINO MÉDIO. Educação Em Foco, 30(1), e30010. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.46035