MEANINGFUL LEARNING IN THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES AND MATHEMATICS

ANALYSIS OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.45152

Abstract

The discussion on the theory of meaningful learning is necessary in all areas of teaching, aiming to mobilize students for the construction of knowledge and critical and civic education of individuals. Through this discussion, our research aimed to carry out a study on Brazilian academic productions at stricto sensu postgraduate level that present an approach to meaningful learning in the Teaching of Natural Sciences and Mathematics. This investigation is dedicated to carrying out a mapping based on the content analysis of Bardin (2002) and with the support of the Iramuteq software. The research is characterized as basic in nature and with a qualitative, descriptive and in-depth exploratory investigation approach. The results demonstrate a concentration of the classic perspective of meaningful learning and that teaching practice, the use of alternative methodologies and approaches to programmatic content, use of computational resources and software in teaching, is necessary, in order to enable the learner to interact. relationship between the knowledge he already has and the new concepts presented. We highlight that manual content analysis and the use of Iramuteq support allowed us to reach similar considerations highlighted in the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Alcântara Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Graduado em Licenciatura em Química e Bacharelado em Química Industrial, Mestre e Doutorado em Química. Professor do Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Apodi, do Programa de Pós graduação em Ensino - POSENSINO (UERN/UFERSA/IFRN) e da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN - IFRN). Foi coordenador do curso Técnico em Química (2015-2017), da Licenciatura em Química (2017-2019) e do Curso de Especialização em Ensino de Ciências e Matemática do Campus Apodi (2020-2022), Coordenador de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) no subprojeto Química/Apodi e Coordenador Acadêmico do Cursos de Doutorado junto à Escola de Ciências da Universidade do Minho/Portugal em convênio com o IFRN. Líder do Núcleo de Pesquisa em Educação e Química (NUPEQ). Avaliador Institucional do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) em atos de credenciamento presencial. Faz parte do Conselho Editorial da Editora do IFRN. Orienta projetos nas áreas de Ensino de Ciências Naturais, Química Orgânica, Química de Produtos Naturais e Biocatálise nos níveis de graduação e pós-graduação.

Maria Alcilene Gomes de Menezes Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Graduada em Licenciatura em Química e em Pedagogia. Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática e em Tecnologias Educacionais e Educação a Distância. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino - POSENSINO (associação ampla entre UERN/UFERSA/IFRN). Doutoranda da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN - Polo IFRN). Professora efetiva de Química do Estado do Rio Grande do Norte, professora da Educação Infantil do Município de Apodi.

Published

2025-02-04

How to Cite

Alves, L. A. ., & Silva, M. A. G. de M. . (2025). MEANINGFUL LEARNING IN THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES AND MATHEMATICS: ANALYSIS OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTION. Educação Em Foco, 30(1), e30001. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2025.v30.45152