PEDAGOGICAL TRAINING OF TEACHERS FOR HIGHER EDUCATION MEDIATED BY TEACHING INTERNSHIP IN POSTGRADUATE PROGRAMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44625

Abstract

Studies on the pedagogical training of teachers to work in higher education have been a topic of interest in the educational area. This article presents the results of a research that aimed to identify and analyze the training actions that are developed by postgraduate students during the teaching internship from the perspective of coordinators and members of coordinating committees of linked stricto sensu postgraduate programs to the area of Biological and Health Sciences at the Federal University XXX. Through qualitative research, in which a semi-structured interview was used to collect data, it was possible to identify the absence of reports, forms and evaluation, which denotes the non-systematization of the activities and actions carried out by the student during the teaching internship in the postgraduate programs in question. It is concluded that the non-regulation of the teaching internship between programs could compromise the intensity and opportunity of experiences in the pedagogical training process of future teachers who will work in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jairo Antonio Paixao, Universidade Federal de Viçosa

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação pela Ibero-American University (2018). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Ibero-American University (2018). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa na linha de pesquisa Educação pública: sujeitos e práticas. Integra o Comitê de Ética em Pesquisas com Humanos da UFV. Coordena o Curso de Licenciatura em Educação Física. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG. Coordena o Programa Residência Pedagógica - Educação Física, Campus Viçosa, MG.

Clarisse Silva Caetano, UFV

Mestre em Educação na Universidade Federal de Viçosa. Graduada em Educação Física- Licenciatura, na Universidade Federal de Viçosa. Atuou como bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID (2017 a 2018). Bolsista no Programa Residência Pedagógica (2018-2020). Membro do Laboratório de Estudos Olímpicos e Socioculturais dos Esportes (LEOS). Temas de interesse: Formação docente, Esporte e questões Socioculturais, Estudos Olímpicos.

Published

2024-09-13

How to Cite

Paixao, J. A., & Caetano, C. S. (2024). PEDAGOGICAL TRAINING OF TEACHERS FOR HIGHER EDUCATION MEDIATED BY TEACHING INTERNSHIP IN POSTGRADUATE PROGRAMS . Educação Em Foco, 29(1), e29041. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44625