ACESSO À UNIVERSIDADE PÚBLICA

CONTRADIÇÕES E ESTRATÉGIAS FAMILIARES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44492

Abstract

This article is the result of a master's thesis. The objective of the research was to understand and interpret how students from public schools perceive the public university. Based on open interviews, carried out with high school students from public schools in the city of Juiz de Fora, two main points were explored: (i) whether these students see the public university as a possibility and (ii) whether they perceive it as a tangible reality, as they perceive it. Since all the students interviewed were looking for deviations in the social trajectory of their families, as they were children of parents who did not attend university, two cases were chosen to delve deeper into the lines of the article. The focus was to understand the contradictions, strategies, and representations of these students based on the consideration that the search for a place in higher education in general and in public higher education, in particular, is a dispute between social classes for a comparatively advantageous position in the hierarchical social space. by different types of capital: economic, cultural, symbolic, and social. As for the results, the strategies and management of the schooling of children from two families and their impact on each student's vision of entering higher education are presented, in a vertical manner.

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Author Biographies

Eduardo, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994) e doutorado em Sociologia pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (2004). Atualmente é professor associado IV da Universidade Federal de Juiz de Fora e pesquisador associado do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: desigualdades educacionais, desigualdades sociais, sociologia das profissões e ensino superior.

Mariana Brasil Galvão, Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais

Bacharel em Biomedicina pela Universidade Presidente Antônio Carlos (2009), com habilitação para atuar em Análises Clínicas. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018). Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (2013). Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, na linha de pesquisa Trabalho, Estado e Movimentos Sociais. Experiência como professora das disciplinas de Ciências e Biologia na rede pública de ensino e como Analista de Instrumentos de Avaliação na área de Ciências da Natureza na Fundação Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação, Fundação CAEd.

Published

2024-08-26

How to Cite

Magrone, E., & Brasil Galvão, M. (2024). ACESSO À UNIVERSIDADE PÚBLICA: CONTRADIÇÕES E ESTRATÉGIAS FAMILIARES. Educação Em Foco, 29(Dossiê Temático), e29036. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44492

Issue

Section

Dossiê: O direito à educação no contexto de conservadorismo e disputa de mercado