Trabalho docente e infraestrutura no Ensino Médio

uma revisão integrativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44229

Abstract

The aim of this study is to map and analyze scientific articles from the last two decades on the platforms: Scientific Electronic Library Online (Scielo), Scielo Educ@ and Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Periódicos Capes) that deal with the themes: teaching work and infrastructure in the context of secondary education. This is an integrative review, based on scientific articles, guided by the following question: what do the productions available in the last two decades point to that address teacher work and school infrastructure in the context of secondary education? A total of seven articles were analyzed based on three categories: conditions of student access and permanence; intensification of teaching and teaching conditions; and precariousness of teaching work and school infrastructure. After analysis, it was concluded that the expansion of access to secondary education did not include adequate investment in terms of infrastructure, thus making teaching work more precarious.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Nunes Braga, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2011). Doutorando em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina. Professor da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio – GREPEM.

Gilvan Luiz Machado Costa, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina. Lider do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio – GREPEM.

Maria Eduarda Mattos Borges, Universidade do Sul de Santa Catarina

Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2023). Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio – GREPEM.

Published

2024-07-04

How to Cite

Braga, R. N., Costa, G. L. M. ., & Borges, M. E. M. . (2024). Trabalho docente e infraestrutura no Ensino Médio: uma revisão integrativa. Educação Em Foco, 29(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44229