MEMÓRIAS DAS PRÁTICAS EDUCATIVAS DOS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44228

Abstract

The objective of this study was to identify in the memories of Physical Education teachers, from the time of schooling to the professional stages, references that may have influenced their educational practices, in order to analyze the permanences and changes that occurred in educational work. The research was developed in the city of Jequié, a municipality in the interior of Bahia, with Physical Education teachers trained in the 1980s. It is characterized as a qualitative research approach that is based on Oral History as a method of data collection and analysis. of data, together with production in the area. For this article we used as a reference the point of view of three subjects, three Physical Education teachers who narrated their life stories, allowing us to perceive in their professional trajectories the strong influence exerted by high-performance sport, something that we believe reflects the reality of many Physical Education classes in the city’s public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natanael Vaz Sampaio Junior, Secretaria Estadual de Educação-Bahia/Universidade Federal da Bahia

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Mestre em Memória: Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (2016). Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (2001). Membro pesquisador do Grupo CORPO/UFBA. Pesquisando os seguintes temas:História da Educação Física e do Esporte; História do Corpo; Atualmente é auxiliar de esportes da Prefeitura Municipal de Jequié e professor regente - Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física escolar.

Felipe Eduardo Ferreira Marta, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia -UESB

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001), mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004) e doutorado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009). Atualmente é professor pleno da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), atuando no curso de Educação Física e professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Memória: linguagem e sociedade da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGMLS-UESB).

Coriolano Pereira da Rocha Junior, UFBA

PÓS-DOUTORADO EM HISTÓRIA PELA UNIVERSIDADE DE LISBOA (2018); DOUTOR EM HISTÓRIA COMPARADA PELA UFRJ (2011); MESTRE EM EDUCAÇÃO FÍSICA PELA UNIVERSIDADE GAMA FILHO (2000); LICENCIADO EM EDUCAÇÃO FÍSICA PELA UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO (1993); PROFESSOR ASSOCIADO DA FACULDADE DE EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA; PROFESSOR DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (UFBA); LÍDER DO GRUPO DE PESQUISA CORPO; Vice coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa FACED/UFBA.

Published

2024-07-26

How to Cite

Sampaio Junior, N. V., Marta, F. E. F. ., & Rocha Junior, C. P. da . (2024). MEMÓRIAS DAS PRÁTICAS EDUCATIVAS DOS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR. Educação Em Foco, 29(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44228