A ARGUMENTAÇÃO NA PRODUÇÃO TEXTUAL ESCRITA DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO EM CONTEXTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44040

Abstract

In this paper, we seek to analyze the argumentative construction in the written textual production of high school students in a public school in the context of a pedagogical intervention, focusing on the examination of theses, argumentative techniques and arguments used. In addition, we aim to measure the potential of the interventions carried out by the teacher to increase the students' ability to argue and position themselves in the face of relevant social issues. The article is based on works on argumentation in discourse (Perelman and Olbrechts-Tyteca, 2014), textual production, dissertative-argumentative text and teaching (Antunes, 2009; Koch, Elias, 2017; Santos-Marques, 2020; among others), assessment, rewriting texts and teacher mediation (Suassuna, 2011; Silva and Suassuna, 2017). This study is characterized as interpretive research with a qualitative approach. The texts that make up the corpus of analysis were collected through field research, with an interventional bias, carried out with third-year high school students from a public school. The results of the research show that through the proposed intervention work, the producers were able to construct dissertative-argumentative texts in which they express a thesis and use consistent and appropriate techniques and arguments to support the defended argument. The results show that in the final version, as a result of the teacher's mediation, there was an improvement in the construction of the text  and the students' ability to position themselves, taking into account the revision and refinement of theses, as well as the modification and adaptation of the arguments used.

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Author Biographies

Emanuel Mateus da Silva, Secretaria de Estado da Educação do Ceará  (SEDUC/CE)

Doutorando em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), no polo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN). Professor da Rede Estadual da Secretaria de Estado da Educação do Ceará  (SEDUC/CE).

José Jilsemar da Silva, Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer do Rio Grande do Norte (SEEC/RN)

Doutorando em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (PLE/UEM) e mestre em Ensino pelo rograma de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN). Professor da Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer do Rio Grande do Norte (SEEC/RN)

Maria Leidiana Alves, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professora Adjunto III do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus de Pau dos Ferros. É membro do Grupo de Pesquisa em Ensino, Literatura e Linguagem (GELIN).

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara, com período de estágio de doutorado no exterior na Université de Paris VIII (bolsa PDSE/CAPES). Professor da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus de Pau dos Ferros, onde atua nos cursos de graduação em Letras. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERN (PPGL).

Published

2024-07-04

How to Cite

Silva, E. M. da ., Silva, J. J. da ., Alves, M. L., & Bessa, J. C. R. (2024). A ARGUMENTAÇÃO NA PRODUÇÃO TEXTUAL ESCRITA DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO EM CONTEXTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA. Educação Em Foco, 29(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2024.v29.44040