THE COMPUTATIONAL THINKING IN THE TEACHERS' VISION OF BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.42061

Abstract

The development of Computational Thinking can contribute to teaching and learning processes at all formative stages of basic education. This teaching approach aids in the acquisition of fundamental skills in individuals, allowing them to understand, analyze, define, model, compare, and solve problems. Although the research has generated various avenues for analysis, the focus of this article is limited to the understanding of the core principles of Computational Thinking by the involved teachers. In this regard, data were collected from questionnaires administered before and after training on Computational Thinking. As the collected data are both quantitative and qualitative in nature, we employed descriptive and content analysis methods. Finally, it was observed that the majority of participating teachers were able to relate Computational Thinking to its core principles even before the formative intervention, and this understanding was reinforced after the training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Lima Caratti, Universidade Federal do Ceará

Master's student in the Postgraduate Program in Educational Technology, specializing in the Research Line of Management of Policies in Educational Technology; specialization in Computer Science (Systems Development with Object Orientation) from the University of Brasília (UNB); Bachelor's in Information Systems from the Union of Pioneers for Social Integration (2004); worked at the Federal University of Ceará (UFC) as a computer programmer from 1985 to 1998, where for much of this period he provided technical support for the Academic Control systems for undergraduate and postgraduate programs; participated in various research projects in the area of assessment of state and municipal education networks in Ceará, in collaboration with CETREDE and the Ceará Research Foundation; served as a Technology Consultant and Database Administrator at the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) between 1998 and 2003; worked at the National Confederation of Industry (CNI) between 2004 and 2011, providing technical support for the Academic Management systems of SENAI and SESI National; collaborated in the External Evaluation of the Center for Agricultural Sciences of the Federal University of Ceará; served as a technical collaborator for the Monitoring and Evaluation System of the Unemployment Insurance Program at the Ministry of Labor and Employment (MTE); is currently the managing partner of Consultoria Avaliar LTDA and a consultant for the Foundation of Science, Technology and Innovation of Fortaleza. He has experience in the field of Information Science, with an emphasis on Database Systems.

Francisco Herbert Lima Vasconcelos , Universidade Federal do Ceará

É servidor público federal no cargo de professor efetivo Adjunto III da Universidade Federal do Ceará (UFC) e possui Graduação na área de Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Realizou seu Mestrado com pesquisas na área de tecnologia aplicada a educação e metodologia de ensino com objetos de aprendizagem no ensino de Ciências da Natureza e Física em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e possui Doutorado na área de pesquisa em Avaliação da Efetividade e do Desempenho da Aprendizagem com Análise Multidimensional e Multilinear, em Engenharia de Teleinformática, também pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Foi professor da Rede Pública Municipal de Fortaleza (SME) e professor da Secretaria de Educação do Governo do Estadual do Ceará (SEDUC). Coordenou o Pacto pelo Fortalecimento do Ensino Médio (PNEM) no Estado do Ceará, além de outros programas de Formação de Professores em Nível de Pós-Graduação em Especialização na área de Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica e Tecnologias Educacionais. Foi consultor do PASEM ? Programa de Apoio Educacional do Mercosul realizado pela União Europeia, coordenando diversas missões educacionais internacionais de pesquisa e estudos em países da América Latina, tais como Uruguai, Argentina, Paraguai e Brasil. Foi coordenador adjunto do Comitê Gestor Institucional de Formação Inicial e Continuada de Profissionais da Educação Básica da Universidade Federal do Ceará (COMFOR - UFC) e coordenou diversos programas da Secretaria de Educação Básica (SEB) e da Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (SECADI) na área de formação continuada de professores do Ministério da Educação (MEC) e atua como professor pesquisador do Programa Universidade Aberta do Brasil (UAB) em cursos de Licenciatura e formação de professor. É consultor ad hoc do Ministério da Educação (MEC) e da Diretoria de Educação Básica (DEB) da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Atualmente é Secretário da Educação do Município de Sobral-Ce, e professor permanente e orientador dos programas de pós-graduação em nível de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática e de Mestrado em Ciência da Informática, ambos pela UFC, além de docente do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática do IFCE ? Campus Fortaleza, desenvolvendo trabalhos de pesquisa nas áreas de metodologia de ensino, avaliação educacional, tecnologia na educação, informática aplicada ao ensino de ciências e matemática e na formação de professores. Tem diversos trabalhos publicados em eventos, congressos, periódicos e revistas científicas especializadas em nível nacional e internacional, além de ter publicado e organizado mais de trinta livros na área da educação. Exerceu também o cargo de Diretor Geral do Centro de Educação a Distância do Governo do Estado do Ceará (CED), órgão vinculado à Secretaria Estadual de Educação (SEDUC), no município de Sobral

Published

2023-12-21

How to Cite

Lima Caratti, R., & Herbert Lima Vasconcelos , F. (2023). THE COMPUTATIONAL THINKING IN THE TEACHERS’ VISION OF BASIC EDUCATION. Educação Em Foco, 28(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.42061