GÊNERO E CIÊNCIA EM PAUTA NO YOUTUBE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.42010

Abstract

Historically, women have faced difficulties regarding their insertion, visibility and recognition in several areas of science. One of the spaces that has been presented as a powerful ally to make visible the struggles and debates waged by women regarding these issues were/are the cultural artifacts. In this way, the objective of this article is to investigate the meanings that are produced about women in the sciences, from videos that are constituted as interviews with women scientists and their respective comments present on the channels of the YouTube platform starring women scientists. As a methodology, from the search for the descriptors “women scientists, “researchers”, “women in science” and “gender and science”, on the video sharing platform YouTube, 10 videos were sectioned that present interviews with women in the areas of science. The analysis of these videos and their respective comments took place through Cultural Analysis. From the analysis of the data, it was possible to problematize issues such as the fact that the participation of women in science in the areas of STEAM is still smaller compared to that of men, as well as the fact that they represent the majority in areas such as biological sciences and health, but even in these areas they are a minority in prominent positions. It was also found that women still experience various fears, prejudices and difficulties when they are within the scientific field because this space is still seen as something that belongs to men when we think about the areas of STEAM.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasmin Teixeira Mello, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Mestra em Educação em Ciências (2021) pelo Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Graduada em Ciências Biológicas - Licenciatura (2018) e Bacharelado (2019) pela Universidade Federal de Pelotas. Atuou como Educadora Social na Prefeitura Municipal de Pelotas. Atualmente é integrante do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (Gese) da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Bolsista de doutorado CAPES. Atua na linha de pesquisa Discursos, Culturas e Subjetividade na Educação em Ciências. Tem experiência nas áreas de Ensino de Ciências e Gênero e Ciência.

Joanalira Corpes Magalhães, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação em Ciências, pelo PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (Associação Ampla FURG, UFRGS E UFSM) (2012). Mestre em Educação em Ciências pela UFRGS (2009) e graduada em Ciências Biológicas- Licenciatura e Bacharelado na FURG (2006). Pós-doutorado em Educação, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (2017). Atualmente é Professora Associada do Instituto de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora do PPG Educação em Ciências: química da vida e da saúde (FURG). Pesquisadora e vice-líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (GESE). Pesquisadora do Grupo de Investigación en Educación y Sociedad - GIES, composto pelas seguintes instituições Universidad de Castilla-La Mancha, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Universidad de Córdoba, Instituto Politécnico de Coimbra - Escola Superior de Educação. Coordenadora da Especialização Educação para a sexualidade: dos currículos escolares aos espaços educativos da Furg. Temáticas de pesquisa: gêneros, sexualidades, corpos, artefatos culturais, gênero e ciência.

Published

2023-12-12

How to Cite

Teixeira Mello, Y., & Corpes Magalhães, J. (2023). GÊNERO E CIÊNCIA EM PAUTA NO YOUTUBE. Educação Em Foco, 28(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.42010