CARROCEIROS EM NARRATIVAS, SABERES E MODOS DE VIDA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.41213

Abstract

In this qualitative research work, we present a bibliographical survey on the enunciations of the carroceira community, present in the articles of the CAPES and SciELO platforms. The aim of this study was to understand the enunciations about the carroceir community, in addition to identifying discourses about the educational practices carried out for/with these subjects, to understand how these perspectives influence the enunciation of the carters and cart drivers as builders of knowledge, stories, memories. From the content analysis of the articles found, we built five analytical categories that deal with different discourses about carters, in narratives, knowledge and ways of life, in professionalization, in multispecies coexistence, as a political, historical and cultural community, as targets of change behavior in educational actions. We build this analysis with the theoretical basis of Environmental Education, Political Ecology and Decolonial Studies, in order to know the ways in which cart drivers have their knowledge colonized in favor of advancing the project of capitalist modernity. Within this framework, we were able to understand the hegemonic or counter-hegemonic positions present in the articles studied and affirm the carters' ways of life as carriers of knowledge and traditional ways of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

ANGELICA COSENZA RODRIGUES, UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA

DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO- ÁREA DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL

Profa. Dra. Faculdade de Educação/UFJF Coordenadora de Licenciaturas PROGRAD/UFJF PPGE- Programa de Pós-Graduação em Educação PPGP- Programa de Pós Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental- GEA Núcleo de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias NEC/FACED

GUSTAVO TARANTO EPPRECHT, Universidade Federal de juiz de Fora

Gustavo é estudante em licenciatura em Artes Visuais pela UFJF. Atualmente bolsista em projeto de Iniciação Cientifica/PROPP/UFJF. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental da UFJF 

DAVID LENIS DAMACENO DE CASTRO

Graduado em Pedagogia pela ufjf. Mestrando em Educação pelo PPGE/UFJF; integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental, GEA/UFJF, Juiz de Fora, MG, Brasil

EMANUELLE TAVARES BARRETO DOS REIS

Graduada em licenciatura em História pela UFJF. Mestranda em Educação pela UFRJ do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental, GEA/UFJF, Juiz de Fora, MG, Brasil

Published

2023-10-01

How to Cite

RODRIGUES, A. C., TARANTO EPPRECHT, G., LENIS DAMACENO DE CASTRO, D., & TAVARES BARRETO DOS REIS, E. (2023). CARROCEIROS EM NARRATIVAS, SABERES E MODOS DE VIDA. Educação Em Foco, 28(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.41213