DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Authors

  • Ana Paula Ambrósio Zanelato Marques Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente. Presidente Prudente, São Paulo (SP), Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0838-2210
  • Raquel Gomes Oliveira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente. Presidente Prudente, São Paulo (SP), Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0217-2629
  • Elisa Tomoe Moriya Schlunzen Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente e Universidade do Oeste Paulista. Presidente Prudente, São Paulo (SP), Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1138-8541
  • Klaus Schlunzen Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente. Presidente Prudente, São Paulo (SP), Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5623-6093

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.39787

Abstract

This research aimed to analyze the Brazilian academic production regarding the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) and the media in education and what are their relations in the Brazilian school context. The qualitative approach research adopted a systematic literature review as a data collection procedure, following the PRISMA model, whose search for related studies occurred in two databases, namely: SciELO and Portal de Periódicos da Capes. For data analysis, Bardin's (2009) content analysis technique was used. The search resulted in seventeen studies selected and published from 2017 to 2021, classified into six categories: 1) Transformation of the reality of the subjects involved in the face of the promotion of digital social inclusion and student autonomy, 2) Teacher promoting experience, practice and simulation of situations with the use of TDIC for the student, 3) Generation of motivation, collaboration and communication in active students during their learning, 4) Teacher insecurity caused by deficient initial and continued training, 5) Instrumentalization of technology in the focused educational context in the transmission of information and 6) Lack of infrastructure, public policy incentives and management support in educational institutions. It is concluded that the digital school culture can be legitimately established when there is appreciation and professional training of teachers, in view of teaching knowledge for the use of DICT, effectiveness in complying with public policies, commitment to school management and integration between practices school and social practices.

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Author Biographies

Ana Paula Ambrósio Zanelato Marques, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente. Presidente Prudente, São Paulo (SP), Brasil.

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente, Mestre em Educação (2019) pela Universidade do Oeste Paulista: Presidente Prudente, possui pós-graduação em Desenvolvimento de Sistemas Web baseado em Tecnologia JAVA pela Universidade do Oeste Paulista ( 2008) e seguiu em Bacharel em Ciência da Computação pela Universidade do Oeste Paulista (2004).

Raquel Gomes Oliveira , Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente. Presidente Prudente, São Paulo (SP), Brasil.

Possui graduação em LICENCIATURA EM MATEMATICA pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP, 1991), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP, 1996) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP, 2006).

Elisa Tomoe Moriya Schlunzen , Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente e Universidade do Oeste Paulista. Presidente Prudente, São Paulo (SP), Brasil.

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (1985), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas (1994) e doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). É Livre-Docente em Formação de Professores para uma Escola Digital e Inclusiva pela UNESP (2015). Líder do Grupo de Pesquisa Ambientes Potencializadores para a Inclusão (API). Atualmente é professora adjunta proposta pela UNESP e professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). 

Klaus Schlunzen, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Presidente Prudente. Presidente Prudente, São Paulo (SP), Brasil.

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestre em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas e doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas. Professor livre-docente em Informática e Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, com estágio de Pós-doutoramento na Universitat de Barcelona. Foi bolsista Produtividade em Pesquisa PQ de 2006 a 2009. Foi coordenador do Núcleo de Educação a Distância da UNESP de 2008 a 2018. É professor efetivo do Departamento de Estatística e do programa de Pós-graduação em Educação da FCT/Unesp. Foi Diretor Acadêmico da Universidade Virtual do Estado de São Paulo (Univesp) em 2017. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tópicos Específicos de Educação, atuou principalmente nos seguintes temas: formação de professores.

Published

2023-08-29

How to Cite

Ambrósio Zanelato Marques, A. P., Gomes Oliveira , R., Tomoe Moriya Schlunzen , E., & Schlunzen, K. (2023). DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE BRAZILIAN SCHOOL CONTEXT: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Educação Em Foco, 28(1). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.39787