BETWEEN THE PRIVILEGE HIDING PLACE AND THE RACIAL SHIELDING OF WHITE AND BLACK PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.39469

Abstract

The current article analyzes life narratives related to the path of white and black individuals in prestigious careers within several periods and the country’s institutions. The discussion is about the racism intensification and the whiteness in the constitutive processes of black and white identities regarding their path in social prestigious careers. The study is constituted as a mechanism of broader comprehension of the racism and whiteness dimensions in a way that such issues are confronted in their real faces, considering education as a political-pedagogical-scientific instrument of transformation of racial structures that produce inequalities and racial privileges. The investigation is founded on qualitative research that has an ethnos sociological perspective and their life narratives as a guiding principle of data collection. It stands out the importance of an antiracist education as a formation process in the combat of racialized mentalities and practices, in micro and macro levels. The study indicates the relevance of continuum with the affirmative actions for the black population and the active and critical participation of the white population when they are acknowledged as privileged in the fight against racism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sérgio Pereira dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso

Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) no Departamento de Teoria e Fundamentos da Educação. É graduado em Pedagogia, Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Pós-doutorando do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade de Brasília. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Relações Raciais e Educação (NEPRE) da UFMT. Investiga o campo das pesquisas sobre as relações raciais brasileiras; narrativas de vida de negros e brancos em carreiras de prestígios sociais; as construções das branquitudes e das negritudes; as Ações Afirmativas para afro-brasileiros na Universidade; as relações entre raça, classe e gênero na pesquisa educacional; a Lei 10.639/2003 na formação de professores e na estrutura curricular; as dimensões materiais e simbólicas do racismo. Autor de livros e artigos sobre a temática das relações raciais, ações afirmativas e sobre as diferenças e desigualdades na educação.

Emerson Ferreira Rocha, Universidade de Brasília

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2008), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2010) e doutorado em Sociologia pela Universidade de Brasília (2015), tendo atuado como pesquisador visitante na University of Illinois at Urbana-Champaign. Atual também como pesquisadro visitante no Instituto de Pesquisa Econômia Aplicada e integra o grupo de pesquisa Cultura, Memória e Desenvolvimento. Atualmente é professor adjunto do Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília e membro colaborador do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da mesma universidade.

Published

2022-12-28

How to Cite

Santos, S. P. dos, & Rocha, E. F. (2022). BETWEEN THE PRIVILEGE HIDING PLACE AND THE RACIAL SHIELDING OF WHITE AND BLACK PEOPLE . Educação Em Foco, 27(1), 27057. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.39469