NARRATIVES OF TEACHERS FROM ÉCOLE MATERNELLE ABOUT LANGUAGE TEACHING

Authors

Abstract

The opportunity to get to know some teaching practices in an École Maternalle, in Paris/France, motivated the interest in conducting research in this territory to better understand how language teaching has taken place in this country. Therefore, the present article, the result of a master's research, intends to analyze what French teachers prioritize in relation to the teaching of the mother tongue with four-year-old children. There are also specific objectives: 1) to identify the teachers' conceptions and practices of language teaching and 2) to seek evidence of how the interviewees understand the concept of language, based on their narratives. Based on the Bakhtinian enunciative-discursive perspective, assuming Gnerre's considerations about language, as well as the New Studies on Literacy, we conducted narrative interviews with two teachers who teach at a public school located in the center of Paris. The dialogic-discursive analysis carried out shows that the teachers prioritize the learning of the linguistic code and the standard French language, that is, the teaching aims at the literacy of French children and those who came from other countries, so that, as immigrants, they can be placed in the French context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Aparecida dos Reis, Universidade São Francisco

Possuo graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade São Francisco (2001-2003). Especialização Lato Sensu pela Faculdade Anhanguera Educacional (2015). Mestrado em Educação pela Universidade São Francisco (2018-2020). Doutorado em andamento (início em 2021). Atuei com Formadora do PNAIC/Educação Infantil (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa), entre 2017 e 2018, e Assistente Técnico Pedagógica, entre 2019 e 2020, na Secretaria do Município de Itatiba. Sou Professora PEB I, Educação Infantil, na Prefeitura do município de Itatiba, mas atualmente exerço função na Secretaria de Educação de Itatiba, na EJA. Também sou Professora PEB II - Língua Portuguesa. Participo do grupo de pesquisa "Relações de ensino e trabalho docente", da Universidade São Francisco. Tenho experiência nas áreas de Educação e Letras, com ênfase em Educação e Práticas Pedagógicas, Formação de Professores, Elaboração e Revisão de Material Didático, Ensino e Aprendizagem de Língua Portuguesa, Revisão e correção de redações, Mentoria de dissertações, Curadoria.

Milena Moretto, Universidade São Francisco

Possui graduação em Letras, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade São Francisco. Já atuou como professora dos anos iniciais, no ensino fundamental de 6o. a 9o. ano e no Ensino Médio com as disciplinas de Língua Portuguesa e Inglesa. Atualmente, é professora concursada no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco. Participa do grupo de pesquisa ALTER-AGE da Universidade de São Paulo, ALTER-LEGE da Universidade São Francisco, GPLIMES da Universidade São Paulo e Relações de ensino e trabalho docente da Universidade São Francisco. Foi coordenadora do Programa de Leitura e do Programa de Formação Geral da Universidade São Francisco. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente com seguintes temas: Interlocução, Produção de Textos, Reescrita, Gêneros Textuais, Análise do Discurso e Sequências Didáticas.

Published

2023-06-19

How to Cite

Reis, F. A. dos, & Moretto, M. (2023). NARRATIVES OF TEACHERS FROM ÉCOLE MATERNELLE ABOUT LANGUAGE TEACHING. Educação Em Foco, 28(1), e28017. Retrieved from https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/39353