LARGE-SCALE ASSESSMENT AND NATIONAL LITERACY POLICY

NOTES AND REFLECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.39022

Abstract

This paper aimed to analyze the levels of literacy and learning in the 2013, 2014 and 2016 National Literacy Assessments (known in Brazil by the Portuguese acronym ANA) and the contradictions of the National Literacy Police (known in Brazil by the Portuguese acronym PNA). For this, a documentary investigation was carried out to analyze the PNA, in order to verify its relationship with ANA. From these analyses, it was possible to observe that ANA’s results served as accountability of school failure and are used as a principle for the creation of education public policies such as the PNA. This policy affirms to have its discourse based on scientific evidence, causing a new epistemological paradigm. Finally, it was possible to verify that ANA and PNA have as their basis the idea of an education based on the free market, the intention of privatization of teaching and a neoliberal and neoconservative perspective. Thus, they meet the political interests of those who conceive and do not contribute to the improvement of literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa de Souza Gois, Instituto Federal Catarinense (IFC - Camboriú)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Itajaí (2010), pós-graduação em Gestão Educacional com Ênfase em Orientação e Supervisão pela AVANTIS (2011) e pós-graduação em Fundamentos e Organização Curricular pela Universidade Federal do Vale do Itajaí (2020). Mestra em Educação pelo Instituto Federal Catarinense (IFC). Atualmente é professora de anos iniciais na rede municipal de Balneário Camboriú e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educação, Formação Docente e Processos Educativos.

Marilane Maria Wolff Paim, Instituto Federal Catarinense (IFC-Camboriú)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC - (1984), mestrado em Educação e Ensino pela Universidade do Contestado (2001) e doutorado em educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS - (2009). Atualmente possui vínculo docente/DE, na Universidade Federal da Fronteira Sul/Campus Erechim. Pesquisadora e líder do Grupo de Pesquisa. Educação, Formação Docente e Processos Educativos. Diretora de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação do Instituto Federal Catarinense (IFC).

Published

2022-12-28

How to Cite

Gois, A. de S., & Paim, M. M. W. (2022). LARGE-SCALE ASSESSMENT AND NATIONAL LITERACY POLICY: NOTES AND REFLECTIONS. Educação Em Foco, 27(1), 27054. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.39022