CHALLENGES IN EVALUATION OF LEARNING IN PROFESSIONAL EDUCATION

PERCEPTIONS OF TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.38705

Abstract

This article presents the analysis of the perceptions of teachers working in integrated technical courses, in a state school in the city of Curitiba, regarding the challenges of learning assessment. It is characterized as research with a qualitative approach, of the exploratory type. Data collection took place through a literature review and the application of questionnaires. The information collected through the questionnaire applied to the 80 EPT teachers was analyzed using Content Analysis. The results made it possible to identify the teacher's difficulties when evaluating, the student's difficulties when being evaluated and the difficulties of the evaluation process itself. However, despite all these challenges in the assessment process, teachers have sought pedagogical strategies to minimize them, which involve multiple and different assessments, as they understand that students have different skills and needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mércia Freire Rocha Cordeiro Machado, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Atualmente é professora titular do Instituto Federal do Paraná (IFPR) e do Mestrado Profissional em Educação Profissional (ProfEPT). Pesquisadora do IFPR e da PUCPR. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nas temáticas educação a distância, educação profissional e tecnológica, formação de professores, mediação pedagógica e aprendizagem a distância.

Cristine Roberta Piassetta Xavier, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Licenciada em Educação Artística com Habilitação em Música pela Faculdade de Artes do Paraná e Pedagogia pela Uninter, doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Atualmente é professora do Instituto Federal do Paraná (IFPR) e do Mestrado Profissional em Educação Profissional (ProfEPT). Pesquisadora do IFPR e da PUCPR. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria e Prática do Ensino e Aprendizagem; Formação de Professores; Formação de Professores para o Ensino de Arte; Políticas educacionais para o Ensino de Arte; Educação Musical; Música na Educação Infantil; Arte/Educação e Expressões Culturais; Arte e Cultura.

Fátima Rodrigues Pereira Catarino, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Graduada em Pedagogia pela UNINTER, Pós-graduada em Educação Profissional de nível médio pelo Instituto Federal do Paraná (IFPR). Atualmente é professora da educação infantil do município de Curitiba. Pesquisadora no IFPR. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nas temáticas educação infantil, educação profissional e tecnológica, formação de professores e avaliação.

Published

2023-06-07

How to Cite

Machado, M. F. R. C., Xavier, C. R. P., & Catarino, F. R. P. (2023). CHALLENGES IN EVALUATION OF LEARNING IN PROFESSIONAL EDUCATION: PERCEPTIONS OF TEACHERS. Educação Em Foco, 28(1), e28015. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.38705