BLACK CORPOREITY AND THE SCHOOL CONTEXT

A SYSTEMATIC REVIEW STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.37811

Abstract

This research aims to identify and analyze the state of the art of academic production that thematizes black corporeality in dialogue with the school context, through a systematic review of the literature. The analyzed set of documents consisted of 22 publications (articles, doctoral theses, master's dissertations, work published in event annals and undergraduate course conclusion work), covering the period from 2002 to 2020. The analyzes show that the theme of black corporeality has shown growth in research, with emphasis on master's research. Studies point to the absence of teacher training and the theme in basic education curricula. It appears that to effect the valorization of black corporeality as a counterpoint to the eurocentric school, it is necessary to establish dialogues between school, professionals, and students, with the necessary engagement to promote ethnic-racial issues and the black body in curricula and pedagogical actions. effective anti-racists in search of changes that overcome discrimination and value corporeity and black culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitoria Fernandes Attilio, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Graduanda no Curso de Pedagogia, da Faculdade de Ciências, da UNESP Bauru. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq.

Denise Aparecida Corrêa, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Pós-doutora em Ciências Sociais pelo Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (CES/UC). Mestre e Doutora em História (PUC/SP). Sócia-fundadora e atual Presidente da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH). Sócia-fundadora e Pesquisadora da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Estudos do Lazer (ANPEL). Professora do Departamento de Educação Física da Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP/Bauru).

Fernanda Rossi, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Professora Assistente Doutora do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da UNESP - Universidade Estadual Paulista - campus Bauru. Pós-doutora pela Faculdade de Educação da USP e pela Faculdade de Ciências, UNESP Bauru. Doutora e Mestra em Ciências da Motricidade pela UNESP Rio Claro. Licenciada plena em Educação Física pela UNESP Bauru. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Históricas, Sociológicas e Pedagógicas em Educação Física, CNPq.

Published

2022-09-05

How to Cite

Attilio, V. F., Corrêa, D. A., & Rossi, F. (2022). BLACK CORPOREITY AND THE SCHOOL CONTEXT: A SYSTEMATIC REVIEW STUDY. Educação Em Foco, 27(1), 27044. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.37811