THE PRINCIPAL IN PROFESSIONAL EDUCATION

A HISTORICAL-LEGISLATIVE PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.37725

Abstract

The article aims to analyze the historical trajectory of the function of principal in front of the Federal Institutions of Vocational Education, since its creation in 1909 as Schools of Apprentices and Artisans. The Federal Institutes of Education, Science and Technology emerged in 2008, from a historical trajectory that goes back to the Schools of Apprentices and Artisans. This is a bibliographic and documental study that used the exploratory method to resume the historicity of the function of the principal and legislative acts of different governments. It counted on the theoretical support of several authors, among them: Cunha (2005a; 2005b; 2014), Marangoni (2017; 2020), Paro (2012; 2015), Ramos (2014) and Souza (2010; 2012; 2017) to examine the macro context of the policies and their rebound on professional education and the principal's performance. Some official documents were analyzed that evidenced what was expected of the principal. From the tension between the theoretical and legal contributions, we conclude that, the delineation of policies for Vocational and Technological Education followed (and has been following) the political and market interests influencing the federal education network and reflecting in the legislations that deal with the attributions of the principal.

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Author Biographies

Elaine Cristina dos Santos, Universidade Cidade de São Paulo

Mestranda em Formação de Gestores Educacionais pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) , Especialista em Administração Escolar pela Faculdade São Luís e Tecnóloga em Automação Industrial pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. (IFSP). Atuou como Diretora de Desenvolvimento e Gestão de Pessoal do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Atuei como Instrutora no curso de Gestão de Competência pela ENAP, multiplicadora em Gestão de Pessoas pelo Ministério do Planejamento e Tutoria Virtual no Programa E-Tec Brasil. Tem estudado principalmente os temas: Políticas em Gestão de Pessoas no Serviço Público Federal, Gestão Escolar, Gestão por Competências, Liderança em Instituições Federais de Ensino e Políticas Educacionais. Possui experiência na área de Administração Pública, com ênfase em Gestão de Pessoas. 

Ricardo Alexandre Marangoni, Universidade Cidade de São Paulo

Pós-Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com Estágio de Pesquisa em Política e Gestão Educacional pela Universidade de Talca (UTalca/Chile), Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), Especialista em Formação Continuada de Diretores pela Universidade de São Paulo (USP), Licenciado em Pedagogia pela Universidade Bandeirante de São Paulo (UNIBAN), Mestre, Bacharel e Licenciado em Geografia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Atualmente é Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Formação de Gestores Educacionais (PPGP-GE), ambos da Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), Diretor de Escola da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC/SP) e Pesquisador Associado do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade - Educação da Fundação Carlos Chagas (CIERS-ed/FCC).

Published

2023-01-10

How to Cite

Cristina dos Santos, E., & Marangoni, R. A. (2023). THE PRINCIPAL IN PROFESSIONAL EDUCATION: A HISTORICAL-LEGISLATIVE PERSPECTIVE. Educação Em Foco, 27(1), 27058. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.37725