ETHNIC-RACIAL ISSUES AND CHEMISTRY TEACHERS

REFLECTIONS FOR AN ANTI-RACIST PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.37660

Abstract

Discussing and reflecting on the plural knowledge that constitutes the Chemistry teacher allows us to discover limitations in their professional practice that can trigger situations of veiled racism. The purpose of this article is to reflect on the need for a closer look at the formation of the Chemistry teacher who does not contribute to an anti-racist practice in the classroom. To this end, based on a discussion itinerary with an essay profile, at first, aspects that encourage the reproduction of a racist and oppressive practice are presented. And for a second moment, possible paths for the necessary transformation of the teaching of Chemistry on this topic are highlighted. The pedagogical discourse of Chemistry teachers should not only pervade school subjects, concepts, and knowledge. It is important to highlight the racial issue in its entirety, encompassing the socioeconomic condition of Black people, their ethnic belonging, gender values, and their culture. The process of consolidating an anti-racist practice in Brazilian education and in the teaching of Chemistry is still incipient. However, it should be noted that even though it is not an easy task, it is important to implement actions, pedagogical practices, research that evidence black leadership and decolonize the minds and curricula of Science/Chemistry, having as an unfolding a teaching practice in anti-racist Chemistry.

 

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Author Biographies

Camila de Fatima Sant'Ana, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Química Bacharelado e Licenciatura pela Universidade do Grande Rio; Especialização em Ensino de Ciências com ênfase em Biologia e Química pelo IFRJ-Campus Maracanã. Atuou como Técnica em Química, no Instituto Nacional de Tecnologia (INT), trabalhando no LATAB (Laboratório de tabaco e derivados) e pelo projeto Petrobras, analisando petróleo e seus derivados por Cromatografia Gasosa. Atuou também no LATAB no Programa de Capacitação Institucional do MCTI-PCI pelo projeto Desenvolvimento de Metodologia Analítica e validação para quantificação de Nitrosaminas em cigarros por CG-NCD. Possui Mestrado em Ensino de Ciências pelo IFRJ. É Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES/UFRJ). Atua como Pesquisadora bolsista do Programa de excelência acadêmica (PROEX) da CAPES, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES/UFRJ). Atua no Grupo de Pesquisa e Extensão "Ciênica", que objetiva a enculturação científica e artística, sob orientação do professor Doutor Leonardo Maciel Moreira, e tem como foco o teatro de temática científica articulado ao Teatro do Oprimido (TO).

Ana Lúcia Nunes de Sousa, Universidade Federal do Rio de Janeiro - Instituto Nutes de Educaçāo em Ciências e Saúde

Professora no Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, com atuação no Laboratório de Vídeo Educativo e no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde. Líder do NEGRECS- Núcleo de Estudos de Gênero e Relações Étnico-raciais na Educação Audiovisual em Ciências e Saúde e do GERAES - Grupo de Pesquisa em Recepção Audiovisual em Educação em Ciências e Saúde. Doutora em Comunicación y Periodismo pela Universitat Autonoma de Barcelona e em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2022-09-06

How to Cite

Sant’Ana, C. de F., & Sousa, A. L. N. de. (2022). ETHNIC-RACIAL ISSUES AND CHEMISTRY TEACHERS: REFLECTIONS FOR AN ANTI-RACIST PRACTICE. Educação Em Foco, 27(1), 27046. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.37660