LIFE PROJECT AND ENTREPRENEURSHIP IN THE NEW HIGH SCHOOL CURRICULUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36651

Abstract

This article proposes a discussion on the structuring of the guidelines for the notebook one for the basic high school curriculum in the state of Santa Catarina, Brazil. This study is based on a documental analysis of the guidelines contents on notebook one and a bibliographical review based on authors who study labor relations, the curriculum system and youth. Such documental analysis and bibliographical review point out that there is a relationship between the "life project" component and “entrepreneurship” and that this is configured as a symptom that manifests itself from a neoliberal logic and a constructivist project of the person as a subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Rodrigues Bernardes, Universidade da Região de Joinville ( UNIVILLE)

Mestranda em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Pós-graduada em Psicologia Clínica: Teoria Psicanalítica pela Associação Catarinense de Ensino (2021). Especialista em Psicologia e Práticas Clínicas: Perspectivas Atuais (2018) e Graduada em Psicologia pela Associação Catarinense de Ensino (2015).

Jane Mery Richter Voigt, Universidade da Região de Joinville UNIVILLE

Pós-Doutora em Ciências da Educação na especialidade Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho - UMINHO, Braga, Portugal (2018).Doutora em Educação, área de concentração Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP (2012). Mestre em Educação na linha de pesquisa Educação Matemática pela Universidade Federal do Paraná-UFPR (2004). Licenciada em Matemática pela Fundação Educacional da Região de Joinville - FURJ (1991). É professora titular da Universidade da Região de Joinville-UNIVILLE, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação, em cursos de graduação e como pesquisadora e coordenadora do Grupo de Pesquisa Estudos Curriculares, Docência e Tecnologias - GECDOTE. É coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenadora geral do Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina - OEMESC. 

Published

2022-03-23

How to Cite

Bernardes, A. C. R., & Voigt, J. M. R. (2022). LIFE PROJECT AND ENTREPRENEURSHIP IN THE NEW HIGH SCHOOL CURRICULUM. Educação Em Foco, 27(1), 27011. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36651