SOCIOECONOMIC PROFILE AND ENADE

WHO ARE THE HISTORY STUDENTS AT UFRPE?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36486

Abstract

This article aims to present the socioeconomic profile of students graduating from the Degree in History at the Federal Rural University of Pernambuco, establishing a dialogue with the results of the Enades editions from 2005 to 2017. use of quantitative data collection, extracted from the Enade Student Questionnaire. In the theoretical foundation, the contributions of Abreu, Ximenes (2020) and Cabral (2017) were accepted for the discussion on quotas; Wainer and Melguizo (2018); Ristoff (2016) and Dentz; Sato and Valle (2019) on Enade; Santos (2013) on the relationship between quotas and students' permanence in higher education. It was observed that the elements brought by Enade confirm the success of inclusion initiatives in a positive and gradual way on the permanence of undergraduates through the implementation of the quota system that favored the access of students to higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joyce Maria de Melo, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é técnico administrativo da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Mestrado em Gestão Pública pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) em 2020.

Maria Fernanda dos Santos Alencar, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutorado em Ciências da Educação pela Universidad del Mar -Udelmar-Chile. Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Graduação em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora adjunto da Universidade Federal de Pernambuco, lotada no Centro Acadêmico do Agreste, Núcleo de Formação Docente - curso de Licenciatura em Pedagogia. Professora Colaboradora do Mestrado Profissional de Gestão Pública para o Desenvolvimento do Nordeste (CCSA/UFPE). Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Quilombola (GEPECQ-CNPQ). Membro do Centro Paulo Freire:Estudos e Pesquisa. Tem experiência na área de Educação com ênfase nas politicas educacionais e formação de professores; atuando principalmente nas seguintes temáticas: Educação do Campo, Educação Escolar Quilombola, Educação de Jovens e Adultos, Prática educativa, Saberes docentes e organização escolar.

Emanuela Sousa Ribeiro, Universidade Federal de Pernambuco

Professora Associada do Curso de Bacharelado em Museologia da Universidade Federal de Pernambuco desde 2009. Membro permanente do Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal Rural de Pernambuco, e do Mestrado Profissional em Gestão Pública da Universidade Federal de Pernambuco. Doutora em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2009). Mestra em História, pela mesma Universidade (2003). Bacharel em História pela Universidade Federal do Maranhão (2000). Bacharel em Direito pela Universidade Católica de Pernambuco (2016). Atua na área de Museologia, Patrimônio Cultural de C&T, Gestão Pública de Museus e do Patrimônio Cultural, Metodologia Científica.

Published

2022-12-22

How to Cite

Melo, J. M. de, Alencar, M. F. dos S., & Ribeiro, E. S. (2022). SOCIOECONOMIC PROFILE AND ENADE: WHO ARE THE HISTORY STUDENTS AT UFRPE?. Educação Em Foco, 27(1), 27051. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36486