TEACHING-LEARNING PROCESSES: REPRESENTATIONS FROM TEACHER-TRAINERS AT A FEDERAL UNIVERSITY

REPRESENTAÇÕES DE DOCENTES FORMADORES DE PROFESSORES DE UMA UNIVERSIDADE FEDERAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36331

Abstract

This article analyzes data obtained from a research applied to teacher trainers of undergraduate courses at a brazilian federal university on their conceptions about teaching-learning processes and analyzes how they relate to the theories of learning. To do so, it uses the concept of representation, as proposed by Diniz-Pereira (2000) in similar research. The categorization of interviewee´s statements about the teaching-learning processes was based on the referent proposed by Mizukami (1986) when describing the main theoretical approaches seen in Brazil at the time. Interviewees' statements focus on the notion of learning through interaction and learning by example or model, having been analyzed in the light of Jean Piaget's constructivist theory, Lev Vigotsky's socio-historical theory, and Albert Bandura's social cognitive theory. The research shows that teachers' representations on learning processes do not fully follow the theories debated in the field of learning theories, but constitute mixed conceptions. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur da Silva Poziomyck, PUCRS

Bacharel em Ciências Jurídicas e Sociais, especialista em Direito Internacional, Mestre em Educação pela UFRGS, membro do GruPEV.

Alexandre Guilherme, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Educação e Proprograma de Pós-Graduação em Psicologia da PUCRS. Coordenador do GruPev.

Published

2022-03-22

How to Cite

Poziomyck, A. da S., & Guilherme, A. (2022). TEACHING-LEARNING PROCESSES: REPRESENTATIONS FROM TEACHER-TRAINERS AT A FEDERAL UNIVERSITY : REPRESENTAÇÕES DE DOCENTES FORMADORES DE PROFESSORES DE UMA UNIVERSIDADE FEDERAL. Educação Em Foco, 27(1), 27020. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36331