CONTRIBUTIONS OF THE ANALYSIS OF SOCIOENVIRONMENTAL CONFLICTS IN THE SCHOOL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36253

Abstract

The aim of this text is to debate the contributions of the analysis of socio-environmental conflicts as an interdisciplinary teaching methodology for working with Environmental Education in the school context. It seeks to contextualize socio-environmental conflicts as a relevant element for the organization of teaching and learning processes in Environmental Education at school. The research methodology is based on a qualitative approach, based on document analysis of the Common National Curriculum Base (BNCC) and theoretical research, with bibliographical investigation and discussion of the central concepts exposed in the textual corpus. As a theoretical contribution, the writings of Acselrad (2005), Loureiro (2004) and Porto-Gonçalves (2018) stand out. The arguments point to the analysis of socio-environmental conflicts as a relevant methodological perspective to expand the context of development of Environmental Education in the school institution, from the planning of investigative pedagogical strategies, in an interdisciplinary perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique Müller Priebbernow, Universidade Federal de Pelotas

Professor da Rede Municipal de Ensino de Maçambará/Rio Grande do Sul/Brasil.

Caroline Terra de Oliveira , Universidade Federal de Pelotas

Graduada em História Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2003) e Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil - ULBRA (2013). Especialista em Sociedade, Política e Cultura do Rio Grande do Sul pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2004). Mestre em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2008). Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2013). Na Educação Básica, foi professora de História no Ensino Médio e nos Anos Finais do Ensino Fundamental da Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul. Atualmente, é professora Adjunta do Departamento de Ensino da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Integra o grupo de pesquisa Filosofia, Educação e Práxis Social (FEPráxis/UFPel). Temáticas de interesse: Educação e mundo do trabalho, Educação Ambiental, Educação Popular, Ciências da Natureza na Educação Infantil e nos Anos Iniciais.

Published

2022-03-15

How to Cite

Priebbernow, H. M., & Oliveira , C. T. de. (2022). CONTRIBUTIONS OF THE ANALYSIS OF SOCIOENVIRONMENTAL CONFLICTS IN THE SCHOOL CONTEXT. Educação Em Foco, 27(1), 27008. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2022.v27.36253