Inclusion in Education at the municipal management level: an omnilectical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2447-5246.2020.v25.32921

Abstract

This article presents a research conducted with a management team from the municipality of Rio de Janeiro which aimed at investigating the process of self-review of cultures, policies and practices of inclusion and management in education, through the development of the Index for Inclusion. The research was based on the omnilectical perspective of analysis and the methodology adopted was qualitative of the action research type. For the data collection we used semi-open interviews with managers, audio and video recordings of the meetings and questionnaires applied to the coordinators of the municipal schools. In addition to discussing some of the themes in inclusion in education most prioritized by the participants during the meetings, we problematized occurrences during the research, linked to changes in the management team in relation to their functions, interpersonal relationships and monitoring of schools from the issues related to inclusion in education to the work of the management itself.

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Author Biographies

Mônica Pereira dos Santos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Possui graduação em Psicologia, Mestrado e PhD em Psicologia e Educação Especial pela Universidade de Londres. Tem atuado como parecerista ad hoc em várias agências financiadoras de pesquisa, além de ser membro efetivo de importantes Associações nacionais e internacionais, como por exemplo, a Associação Nacional de Pesquisadores em Educação (ANPEd), Associação Nacional de Direitos Humanos Pesquisa e Pós-Graduação (ANDHEP), Associação Brasileira de Psicologia Social (ABRAPSO), Association pour la Recherche InterCulturelle (ARIC), e Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (ABPEE). Entre 2011 e 2017 coordenou o Observatório Estadual de Educação Especial (OEERJ), diretamente vinculado ao Observatório Nacional (ONEESP). Em 2015 fundou e, desde então, coordena o Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (OIIIIPe), que congrega mais de 25 Universidades, brasileiras e estrangeiras. Coordena o Comitê de Ética em Pesquisa do Centro de Filosofia e Ciências Humanas da UFRJ e presidiu a Comissão Executiva do Fórum Permanente UFRJ Acessível e Inclusiva (2015-2017). Foi Diretora de Acessibilidade da UFRJ entre 2018 e 2019. É autora de livros e artigos sobre inclusão em Educação e membro de Conselhos Editoriais e Científicos de Periódicos brasileiros e internacionais. Atua nas áreas de Educação e Psicologia. Fundadora e coordenadora do LaPEADE Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação. Orienta monografias de graduação, de especialização, dissertações de mestrado e teses de doutorado.

Manoella Senna, Associação Educacional Garriga de Menezes

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), na linha de Inclusão, Ética e Interculturalidade. Mestra em Educação pelo PPGE/UFRJ, na linha Inclusão, Ética e Interculturalidade, com Bolsa CAPES (2015 - 2017). Possui MBA em Gestão Escolar pela Universidade de São Paulo (Esalq/USP). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Pesquisadora do Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação - LaPEADE/UFRJ. Orientadora Educacional da Associação Educacional Garriga de Menezes

Published

2020-12-21

How to Cite

Santos, M. P. dos S., & Senna, M. . (2020). Inclusion in Education at the municipal management level: an omnilectical analysis. Educação Em Foco, 25(3). https://doi.org/10.34019/2447-5246.2020.v25.32921

Issue

Section

Artigos